මුල් පිට කවරය |
බර්ටෝල්ට් බ්රෙෂ්ට් ගේ "පරාරෝපණයේ විපාකය" (Alienation effect) සිද්ධාන්තය අනුගමනය කරමින් නාට්ය නිර්මාණයේ යෙදෙන ප්රවීණ නාට්යවේදියෙක් හා සිනමා අධ්යක්ෂකවරයෙකු වන විජිත ගුණරත්නයන් ට "ප්රථම ප්රේමය ඔබ නොවේ " කෘතිය ගැන ලිවීම සමහර විට අපහසු කාර්යයක් වන්නට ඇත. නමුත් ඔහු එය කියවා ඇතැම් වෙනස් කම් පවා යෝජනා කර, දුරකතනයෙන් පැය ගණන් සාකච්ඡා කරමින් දුන් උපදෙස් කෘතිය පරිපුර්ණ කිරීමට ඉමහත් සහයක් වුනු බව මතක් කරමි. වෙළඳපොළ ට නිකුත්වන ප්රකාශනයක් සමබර කර ගැනීමට ඒ අදහස් පිටුවහලක් වුනු බව නොකියා බැරිය. මා එම සමබරතාවය ආරක්ෂා කර ගත්තාද යන්න නිර්ණය කිරීම ආදරණිය පාඨකයන්ට භාර කරන්නෙමි.
විජිත ගුණරත්නයන් "ප්රථම ප්රේමය ඔබ නොවේ " කෘතිය පිළිබඳව පළ කළ අදහස්.
පසුගිය වකවාණු වලදී සෝවියට් රුසියාව ගැන ලියවුනු ලිපි මෙන්ම, සිංහලට පරිවර්තනය කෙරුණු රුසියානු සාහිත්යය සමග ලෝක සාහිත්යය වෙත අපව යොමු කිරීමද කෙරුණ බව ඇත්තය. වර්තමානයේ වේගයෙන් ප්රචලිත වෙමින් තිබෙන බ්ලොග් ලේඛන රටාව නිර්මාණාත්මක ලෙස හසුරුවා ගනිමින්, සෝවියට් දේශයේ විශ්ව විද්යාල සිසුවෙක් ලෙස මෑත ඉතිහාසයේ කතුවරයා විසින් අත්විඳින ලද කරුණු කාරණා සංයමයෙන් තෝරා බේරා ගනිමින්, කරන විමර්ශනය සමග බොහොමයක් පරිවර්තන කෘතිවලින් කියවන්නට නොලැබුණ, නව මානයක් ඔහු විසින් මේ කෘතියෙන් විවර කර තිබේ.
චරිත මුහුණ දෙන විවිධ අත්දැකීම් සහ සංසිද්ධීන් එකින් එක වාර්තා කිරීම වෙනුවට අවස්ථානුකූලව තෝරාගත් සිද්ධි නාට්යමය ආකාරයකට ගලපාගනිමින් මතුවෙන අනුභූතිය එක්වරම වින්ද අදරා ගැනීමට ඉඩ නොදී , සිද්ධිය සහ සිදුවීම පසුපසම නොගොස්, ඒ අවස්ථා යලි යළිත් පරිසරය සමග ගලපා කල්පනා කළයුතු තැනට පාඨකයා යොමු කිරීමට ඔහු වෙර දරයි. කතුවරයා ගන්නා එම වෙහෙස අපතේ ගොස් නැත. සරල භාෂා විලාසය ඒ සඳහා හොඳ අත්වැලක් සපයා තිබේ.
දූපත් මනසිකත්වයෙන් යුතු සම්ප්රදායික සංස්කෘතික රාමුව තුල සිරවුණ පුද්ගලයන් එයින් මිදෙන්නට ඉඩක් ලැබෙන පළමු තත්පරයේදීම එයට බාහිරව හැසිරෙන අතර, සමහර අය ඒ කාරිය සඳහා ආත්ම විශ්වාසය ගොඩ නගා ගැනීමට වැඩි කාලයක් ගනියි. මෙම සත්යයට සමගාමීව අප අතපත නොගා සිටි සෝවියට් සමාජය සංස්කෘතියේ සීමාන්තික දෘෂ්ඨින් වල ඇති ධනාත්මක සහ සෘණාත්මක ලක්ෂණ විප්ලවයෙන් පසුව ඉතිරිවුණ පොදු දෙයක් ලෙස දකින කතුවරයා, විවිධ සංස්කෘතීන් අතර ඇති ගැටුම ඉදිරියට ගනිමින් ඒවා ලාංකීය සමාජය මත තබා, ස්වාධීනව ඒ ගැන යළි යළිත් සිතීමට අපට අනුබල දෙයි. යම් යම් සිද්ධීන් වලට චරිත දක්වන සම්බන්ධය සහ ප්රතික්රියා වල අනුපාතය අනුව සංකීර්ණතාවයන් ද විද්යාමාන වන බව අප වටහා ගත යුතුය. ඒවා සර්වකාලීන ලක්ෂණ නොවේ. සිද්ධි සහ අවස්ථාව විසින් යෝජනාකරන ගති ස්වභාවයන්ය.
ඒ ඒ චරිත සුසංවාදී වූ ද පරිපූර්ණ ජිවිත සොයා දිවි අරගලයේ නිරත වූවෝ වෙති. එහෙත් ඔවුන් මුහුණ දෙන සමාජ යථාර්තය විසින්ම විටින් විට ඒ පැතුමට බාධා පමුණුවයි. ජීවිතය ඉදිරියට ඇදෙන්නේ ස්වභාවිකව පරිසරය විසින් යෝජනා කරනු ලබන මනුෂ්ය උවමනාවන් ගලපාගැනීමෙන් මිස, සම්ප්රදාය හෝ නීතියේ අනසකට යටත්වම නොවේ. ඒ අනුව සමාජය තුළින් උපුටා ගන්නා ලද වස්තු විෂය සහ තේමාව, ප්රබල සංස්කෘතික ගැටුමකට මුහුණ දෙමින් සිටි පුද්ගලයන්ගේ ජිවිත වල අධ්යාත්මය බිඳ, අධිෂ්ඨාන ශක්තිය හීන කරවන අයුරු අපට මෙහිදී පැහැදිලිව දකින්නට තිබේ.
සම්මත සදාචාර සීමා මායිම් වලින් පරිබාහිරව ප්රේමය, ලිංගිකත්වය සමග ජීවිතය නිදහසේ විඳ ගැනීමේ අවශ්යතාවය සමග පොර බදන මානවයා බේරා ගැනීමට වෙර දරන ප්රථම ප්රේමය කුමක්ද? "ප්රථම ප්රේමය ඔබ නොවේ " සම්ප්රදායානුකූල නවකතා ගොනුවට එකතු කිරීමට ඇතැමුන් අකමැති විය හැකි නමුත්, නවකතාවක් ලෙස රස විඳීමටද ද අපහසුවක් නැති බොහොමයක් ලක්ෂණ මුසු වුනු නිර්මාණයක් ලෙස සැලකිය හැකිය.
සාර්ථක නිර්මාණයක් හැමවිටම නවතාවයකින් යුතු රටාවක්ද නිපදවා ගන්නා බව ඇත්තය. නමුත් අප අමතක නොකළ යුත්තේ රටාව පමණක් නොව අන්තර්ගතය ද නිර්මාණයේ පරිපූර්ණ වීමෙහි ලා වැදගත් කාර්යයක් ඉටු කරන බවය. මේ දෙකරුණම සමබර කර ගනිමින් නිර්මාණ කරණයේ යෙදීම පහසු නොවේ. අජිත් ධර්මකීර්ති සිය කෘතියේදී එම සමබරතාවය රැක ගැනීමට වෙහෙසෙයි. සමාජ දේශපාලන සහ සංස්කෘතික වශයෙන් සමකාලීන ජිවිතයේ ලැබූ අත්දැකීම් මතින්, වස්තු විෂය සහ තේමාව උපුටා ඉදිරිපත් කිරීම සහ නිරීක්ෂණය මත පදනම් කරගත් සමීප සත්යය ප්රවේශමින් ගොණු කර ගැනීමටද ඔහු සමත් වෙන අයුරු අගය කළ යුතුය.
- විජිත ගුණරත්න
ස්වීඩන්
.
මතක් කිරීමක්:
අජිත් ධර්ම විසින් රචිත
"ප්රථම ප්රේමය ඔබ නොවේ"
ты не моя первая любовь
කෘතිය එළි දැක්වීම
රුසියානු සංස්කෘතික කේන්ද්රයේදී
2019 සැප්තැම්බර් 21
සවස 3.30 ට
සුනිල් විජේසිරිවර්ධනයන් ගෙන් හැඳින්වීමක් සමග
චන්ද්රගුප්ත තේනුවරයන් ගේ මොස්කව් මතකයන්
මෙහෙයවීම
චූලානන්ද සමරනායක විසින්
රුසියානු සහ සිංහල ගීත කිහිපයක් සහ රුසියානු නැටුමක්ද සමගින්
නො 10 ඉන්ඩිපෙන්ඩන්ට් මාවත කොළඹ 7
+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
ReplyDeletewatina satahanak
ReplyDeleteඔබට ස්තූතියි
Delete