ප්රථම ප්රේමය ඔබ නොවේ (33) - අපි නවත්තමුද
ගිහාන්ට දුරකථන ඇමතුමක් ඇති බවට පහල තට්ටුවේ ඉන්දියන් කාරයා පැමිණ දැනුම් දුන්නේ වහ්ක්ත්යෝර් එකේ සිසුවාට ගිහාන් සොයා ගැනීමට නොහැකි වූ හෙයිනි. ගිහාන්ට ඉන්දියන් කාරයා පෙනුනේ දේව දූතයෙක් ලෙසිනි. ඔහු විදුලි සෝපානය අමතක කර අඩියට දෙකට පඩිපෙළ පැන්නේය.
"තාන්යා "
"නැහැ මම මේ ගෙනාදී " එහා පැත්තෙන් කතා කලේ රුස්සෙකි.
"මම ඊයේ ටැක්සියේ ගියේ උඹත් එක්ක. තාන්යා ඉන්නවා අපේ ගෙදර. ඇවිත් එක්ක පලයන් "
"හ්ම් " ගිහාන් ගොළු විය.
ඔහුව වටහා ගත්තාක් මෙන් රුසියානුවා නැවත කතා කළේය.
"බ්රාත්, උඹ මොන සයිබීරියාවෙන් ද මේ පිස්සු වහන්තරාව හොයා ගත්තේ. මම හිතුවේ මේ වැල්යුති වලට ෆොරිනර්ස් ලා එක්ක යන එකියක් කියල. බිස්නස් එකක් කතා කර ගන්න ඒකිට එන්න කිව්වේ. මට ගැහුවේ නැති ටික විතරයි."
වැල්යුති යනු ඩොලර්, පවුම් හා යෙන් වැනි මුදල් ඒකකය. ඒවා වැඩි ගණනට බ්ලැක් මාකට් එකේ විකිණිය හැකියය. රුස්සා කතා කරන්නේ ගෝර්කයා මාවතේ ඉන්ටුවරිස්ට් වැනි හෝටල් ළඟ ගැවසෙන යුවතියන් ගැනය. ඔවුන් වැල්යුති වලට විදේශිකයන් සමග යති. ඒ කේජිබි එකේද ආශීර්වාදය සමගය.
"ඒකි මගේ අම්ම එක්ක කුස්සියේ කතා කර කර ඉන්නවා. උඹට කතා කරන්නේ නැහැ ආඩම්බර කමට. නැත්නම් ලැජ්ජාවට. ඒකත් මටමයි කරන්න කිව්වේ. මට වැඩත් ඉවරයි, බීල ඉන්නේ, යාළුවෙකුත් ඉන්නවා. ඒ නිසා එන්න බැහැ . උඹ වරෙන්. මේ කෙල්ල උඹ මත්තේ නැහෙන පිස්සියක්. මෙන්න මගේ ලිපිනය"
ගිහාන් ලිපිනය ලියාගෙන හැරුණේ ටැක්සියකට දුවන්නය. ළඟම පිටුපසින් කතාවට සවන් දීගෙන සිටියේ සුහදය.
" ටැක්සියක් ලැහැස්තියි, වරෙන් යං අපේ කෙල්ල ගන්න"
සුහද ගේ ඒ හෘදයංගම වදන් වලට නම් ගිහාන් ගේ ඇසේ කඳුළු පිරුණේය. ඔහු ඇය හැඳින්වූයේ "අපේ කෙල්ල" ලෙසය.
ඔවුන් යනවිට තාන්යා සිටියේ නිවාස සංකීර්ණයක එළියේ එයට ඇතුළු වන පඩි පෙළක වාඩි වී ගෙනය. ඒ අසල ගෙනාදී සිගරට්ටුවක් උරමින් සිටියේය. ඔවුන් දුටු වහාම ඔහු පැමිණ ගිහාන් හා සුහදව මිත්ර ශීලිව බදා ගත්තේය. දැඩි වොඩ්කා සුවඳක් ඔහු වෙතින් හැමීය.
"රිබ්යාත මගේ නොම්මරේ ලියා ගනිල්ලා. මම බිස්නස් මෑන්. උඹලට කොහේ හරි යන්න ඕනේ නම්, විශ්වාස පොරක් ඕනේ නම් "අර විකුණන බඩු" ගෙනියන්න , විකුණන්න මට කතා කරපන්."
රිබ්යාත යනු රුසියානු භාෂාවෙන් කොල්ලනේ යන්නය. එය සුහදත්වයෙන් යොදන යෙදුමකි. මෙවැනි කුලී රථ රියදුරන් ඒ කාලයේ බහුලව සිටියහ. ඔවුන් තම රැකියාවට අමතරව විදේශික සිසුන් සමග බ්ලැක් මාකට් වෙළඳාමටද හුරුව සිටියහ. ගෙනාදී ද එවැන්නෙකි. එවැනි "බිස්නස් මෑන් " යයි තමන්ම හඳුන්වා ගන්නා අය ඒ දිනවල හතු පිපෙන්නාක් මෙන් බිහි වෙමින් තිබුණි. සමහර පොහොසත් සිසුන් මෙම කුලී රථ රියදුරන් තමන්ගේ පෞද්ගලික රියදුරු සේ තබාගත් අවස්ථාද තිබුණි. ඔහුට තාන්යා අවශ්යව තිබුනේ විදේශික සිසුන් වන ඔවුන්ට සමීප වීමට බැව් ගිහාන්ට හා සුහදට වහා වැටහුණි.
තාන්යා නේවාසිකාගාරය ලං වනතුරුම නිහඬවම සිටියේ සුහද නිසා බව ගිහාන් සිතීය.
"මට ප්රියාන් කැසට් එකක් දුන්න. එයාගේ රූමා ලොකු එකා (ඔහුට බැඳී ඇති අන්වර්ථ නාමය) හැම වෙලේම මේ සින්දුව දවසට පස් පාරක් විතර අහනවලු. ලස්සන රුසියන් කෙල්ලෝ දෙන්නෙකුත් එනවලු ඒක අහන්න. සින්දුව කියන්නේ මැඩෝනා. කෙල්ලෝ දෙන්න කියනවලු උන්ට එක්කෝ ලංකාවට යන්න ඕනෙලු. නැත්නම් කියුබාව ළඟ තියන දූපත් රටකට. සින්දුවේ නම ලා ඉස්ලා බොනීටා.
"මං දන්නවා සින්දුව. කොමෝ පුඅදේ ස වෙර්දා , 'ඒක ඇත්ත වෙන්න පුළුවන්' " තාන්යා ගීතයේ මුල් පදය තාලයට කිව්වාය.
"ඔය ඉතින්" සුහද රවා බැලුවේ ගිහාන් දෙසය.
"ඔය සුන්දර දූපතවල් ගැන සින්දු අහනවට වඩා ඇත්තට කරන්න පුළුවන් දේ ගැන කෙල්ලට කියපන්."
"හරි මම කියන්නම්" ගිහාන් එකඟ විය.
"මම ඒ සින්දුවට කැමැතියි. " තාන්යා අහිංසකව තෙපලාය.
කාමරයට ගිය විගස ඔහු මැඩෝනා ගේ ගීතය ඇති කැසට් පටය ප්ලේයරයට දමා තාන්යා ගේ සුරත ගෙන වල්ට්ස් නැටුමක ආකාරයට ඔහු වටා කරකැවීය.
"ඔහොම නෙමේ නටන්නේ ඒකට. " තාන්යා කොඳුරා කීවාය. ඇගේ දෙඅත් මුහුණ ඉදිරිපිට කරකවමින් ගවුමේ එක පැත්තකින් තරමක් දණිස හා කළවය පෙනෙන පරිදි උස්සා ලාලිත ලෙස පසු භාගය නටවමින් ජනේලය දෙසට නටමින් ගොස් වටයක් කරකැවී ඔහු වෙතට පැමිණුනාය.
"ඔයා කොහොමද නටන්න දන්නේ "
"ඇයි ඔය ගායිකාව ගේ ගීත දැන් යනවනේ රූපවාහිනියේ"
ගොර්බචොව් ගේ පෙරේස්ට්රොයිකාව පටන් ගැනීමෙන් පසු රූපවාහිනියේ එම්ටීවී හා වෙනත් බටහිර සංගීත චැනල වල ගීත වීඩියෝ පෙන්වන බව ඔහුට සිහි විය.
ඇය රුසියානු උච්චාරණයෙන් ඉංග්රීසි ගීතය ගයන්නට වූවාය.
"පෙරදා රැයේ මා සිහිනයෙන් දුටුවේ සැන් පෙඩ්රෝ
මම නොගියා සේ නමුත් මම ගීතය දනිම්
කතරක වැනි දෑස් ඇති යෞව්වනියක මෙන්
හැමදෙයක්ම පෙරද සිදුවුනා සේ, දුර ඈතක්ද නොවන
ග්රීෂ්ම යේ හමන දූපතේ මද සුලඟ
මුළු පරිසරයම දඩබ්බර නිදහසින්
ඉන්නට මෙතැනයි මගේ දැඩි ආශාව
සුන්දර වූ දූපතේ "
ඇය හදිසියේ කැසට් පටය නැවැත්වූවාය.
"මට ගෙනාදී කිව්වනේ විදේශිකයෝ ඉන්නවා උන් එක්ක යන්නලු. පිටරට බඩු විකුණන්න දෙන්නම් ලු. සල්ලි ගොඩක් හොයන්න පුළුවන් ලු. ඌ මට කතා කරලා තියෙන්නේ ඒකට. මදැයි මමත් රුසියන් ප්රේමවන්තයෙක් හම්බ වෙන්න ගියා "
"හොඳ වැඩේ මම කිව්ව දේ ඇහුවේ නැතිවට. ඔයා ඉක්මන් වුනේ ඇයි? මම ඔයාට කොච්චර ආදරේද කියල ඔයාට වැටහීමක් නැහැ. මම ඔයා වෙනුවෙන් ඕන දෙයක් කරනවා. "
"මම මේ සිහින මව මව ඉන්නේ මේ සින්දුවේ වගේ ලස්සන දූපතක ගිටාර් ගහන ප්රේම වන්තයෙක් එක්ක නටන්න, මුහුදේ යන්න මාළු අල්ලන්න, පුංචි ගොවිපලක් හදා ගන්න. කොල්ලෙක් කෙල්ලෙකුට අහිංසක විධිහට ආදරේ කරන තැනක, පුංචි ස්වර්ගෙක "
"ඔයාට පිස්සු, ඔය සින්දුවල තියෙන සුන්දර ජිවිතේ හැබැහින් නැහැ. ලංකාවෙත් ඔය වගේ ආදරේ කරන්න හදන, දෙමව්පියන් ට හොරෙන් පුංචි කඳු මුදුනකට ගිහිල්ල පොඩි පැලක පදිංචි වෙලා බතුයි වතුරයි කාල ඉන්න හිතන ප්රේම වන්තයෝ ඉන්නවා. ඒවා නිකන් සුන්දර හීන. මට ඔයාව බෝට්ටුවක නම් එක්ක යන්න පුළුවන් හැබැයි. මගේ යාලුවෝ ඉන්නව මීගමුව කියන නගරයේ බෝට්ටු තියන. දන්නවද ඔයා ගෙනාදි එක්ක, මාත් එක්ක වගේ ආදරේ කරයි කියල මම ඉරිසියාවෙන් පෙළුනා. තරහින් දුකින් හිටියේ මගේ වැරැද්දෙන් ඔයාව අහිමි වුනා කියල, දුක සින්දු අහ අහා."
ගිහාන් ඇය ඔහු වෙතට ඇද ඇය ගේ මුව තදින් සිප ගත්තේය.
"මොයි සලතෝයි " තාන්යා සිනාසෙමින් ඔහුට ආමන්ත්රණය කලාය. ඇය කිසි විටෙක ඔහුව එසේ අමතා නැත. එහි තේරුම මගේ රත්තරන් යන්නය.
"උඹ ඔය වගේ මාත් එක්ක ටිකක් රළු වෙනවනම් මම කැමැතියි. හැබැයි බත්නුයි වතුරයි එපා. පානුයි බටරුයි තිබ්බහම ඇති . මම කැලේට ගිහින් හතු කඩලා උඹට රසට උයල කන්න දෙන්නම්. බෙරි ජාති කඩලා වරේනියා (ජෑම්) හදල දෙන්නම් " ඇය ඔහු ගේ උකුලට පැන්නාය.
"ගේනා හොඳයි. නමුත් අනිත් රුස්සෝ වගේම බොන්න පටන් ගත්තා බෑග් එකේ වොඩ්කා බෝතලයක් දාගෙන. අපි පිල්මේනිය කන්න ගිය වෙලේ ඉඳන්. අනික එයාගේ ගෙදර දී ඇඟිල්ල දාල සීනි දාපු ඉස්පරෙන්නොයේ මලාකෝ කිරි බෝතලෙන් කාල ඇඟිල්ලත් සූප්පු කළා. ඔයා ළඟ ඒ වගේ ගති නැහැ. මට එතනම එපා වුණා . මම කරපු මෝඩකම කියල හිත හිත ඉන්න කොට හොඳ වෙලාවට ගේනා ගේ අම්ම ආව. එයා එක්ක කතා කර කර ඉඳල මම කිව්වා මට ඔයා ගාවට යන්න ඕනේ කියල. ඌ මට විහිළු කරන්න ගත්ත. ඔය විදේශිකයෝ උඹ එක්ක ඉඳල දාල ගියාට පස්සේ ආයේ මතක නැහැ උන්ට කියල. නමුත් අම්මා බැන්නට පස්සේ ඇවිත් ඔයාට කතා කලා" ඇය සන්සුන්ව කීවාය.
ගිහාන් කොක් හඬලා සිනාසුනේය. ඉස්පරෙන්නයේ මලාකෝ යනු ටින් කරන ලද සීනි අධික ඝන කිරි හෙවත් ටිං කිරිය. ඔහුද එසේ ටිංකිරි ටින් එකෙන් කා තිබේ. නමුත් හැන්දකින් ය. රුසියානුන් ගේ සමහර ගති රළුය. වොඩ්කා බීමට පටන් ගත් විට එහිද නිමක් ද නැත. ඔවුන් ගේ පෙම්වතිය හෝ බිරිඳ ද බොහෝ වෙලාවට කරන්නේ ඔවුන් සමග ඒ බීමට ඇබ්බැහි වීමය. තාන්යා ගේ නිවසේ ගිහාන් එවැනි බීමක් නොදුටුවේය. සමහර විට ඇගේ දෙමාපියන් උගත් අය නිසාද? සෝවියට් ජනාධිපති ගොර්බචොව් බලයට පැමිණි දිනවල මතට තිත තැබීමේ වැඩ සටහනක් ක්රියාත්මක කළේය. ඒ රුසියානුන් ගේ බීමත් භාවය ඉතා ඉහල අගයක් ගත් බැවිනි. වසරකට තද ඇල්කොහොල් බීම ලීටර මිලියන් දහයකට වඩා විකුණුනි. බීමෙන් වන මරණ හා ලෙඩ රෝග ද සාපේක්ෂව ඉතා වැඩිවීය. නමුත් වැඩ සටහනේ අවසාන කාලය වන විට වොඩ්කා හිඟවී මිනිසුන් හොරෙන් පෙරන කසිප්පු වැනි සමගොන්කි වැඩිවීම මිස වෙන කෙරුණු ලබ්බක් නැත.
"පානුයි බටරුයි නුත් ලංකාවේ හැටියට ලාභ නැහැ මෙහෙ ලාභ වුනාට. වරේනියා වලිනුයි හතු වලිනුයි විතරක් නම් ජිවත් වෙන්න බැහැ මයියා සලතාය තාන්යා." ගිහාන් ඇගේ නිල්වන් නෙත් යුගළට එබී බලමින් පැවසීය.
මයියා සලතායා යනු මගේ රත්තරන් යන්නෙහි ස්ත්රීවාචී උච්ඡාරණයයි.
"නමුත් අද දවසේ මම දුකින් කණගාටුවෙන් හිටි තත්වේ ගැන කල්පනා කළාම , උඹ ආපහු මං ගාවට ආවාට පස්සෙයි මට තේරුනේ එහෙම හරි උඹත් එක්ක ඉන්න මට පුළුවන් කියලා. ඉන්න ඕනේ කියලා "
"මොයි සලතොයි, මොයි ලුබීමි මමත් එහෙමයි " (මගේ රත්තරන්, මගේ ආදරණීයයා ) ඇය ඔහුගේ කනට කොඳුලමින් ඔහුගේ දෙතොල මත සීරුවෙන් හිමින් සිය දෙතොල තබමින් ඔහු සිප ගත්තාය.
~ මතු සම්බන්ධයි
ගිහාන්ට දුරකථන ඇමතුමක් ඇති බවට පහල තට්ටුවේ ඉන්දියන් කාරයා පැමිණ දැනුම් දුන්නේ වහ්ක්ත්යෝර් එකේ සිසුවාට ගිහාන් සොයා ගැනීමට නොහැකි වූ හෙයිනි. ගිහාන්ට ඉන්දියන් කාරයා පෙනුනේ දේව දූතයෙක් ලෙසිනි. ඔහු විදුලි සෝපානය අමතක කර අඩියට දෙකට පඩිපෙළ පැන්නේය.
"තාන්යා "
"නැහැ මම මේ ගෙනාදී " එහා පැත්තෙන් කතා කලේ රුස්සෙකි.
"මම ඊයේ ටැක්සියේ ගියේ උඹත් එක්ක. තාන්යා ඉන්නවා අපේ ගෙදර. ඇවිත් එක්ක පලයන් "
"හ්ම් " ගිහාන් ගොළු විය.
ඔහුව වටහා ගත්තාක් මෙන් රුසියානුවා නැවත කතා කළේය.
"බ්රාත්, උඹ මොන සයිබීරියාවෙන් ද මේ පිස්සු වහන්තරාව හොයා ගත්තේ. මම හිතුවේ මේ වැල්යුති වලට ෆොරිනර්ස් ලා එක්ක යන එකියක් කියල. බිස්නස් එකක් කතා කර ගන්න ඒකිට එන්න කිව්වේ. මට ගැහුවේ නැති ටික විතරයි."
වැල්යුති යනු ඩොලර්, පවුම් හා යෙන් වැනි මුදල් ඒකකය. ඒවා වැඩි ගණනට බ්ලැක් මාකට් එකේ විකිණිය හැකියය. රුස්සා කතා කරන්නේ ගෝර්කයා මාවතේ ඉන්ටුවරිස්ට් වැනි හෝටල් ළඟ ගැවසෙන යුවතියන් ගැනය. ඔවුන් වැල්යුති වලට විදේශිකයන් සමග යති. ඒ කේජිබි එකේද ආශීර්වාදය සමගය.
"ඒකි මගේ අම්ම එක්ක කුස්සියේ කතා කර කර ඉන්නවා. උඹට කතා කරන්නේ නැහැ ආඩම්බර කමට. නැත්නම් ලැජ්ජාවට. ඒකත් මටමයි කරන්න කිව්වේ. මට වැඩත් ඉවරයි, බීල ඉන්නේ, යාළුවෙකුත් ඉන්නවා. ඒ නිසා එන්න බැහැ . උඹ වරෙන්. මේ කෙල්ල උඹ මත්තේ නැහෙන පිස්සියක්. මෙන්න මගේ ලිපිනය"
ගිහාන් ලිපිනය ලියාගෙන හැරුණේ ටැක්සියකට දුවන්නය. ළඟම පිටුපසින් කතාවට සවන් දීගෙන සිටියේ සුහදය.
" ටැක්සියක් ලැහැස්තියි, වරෙන් යං අපේ කෙල්ල ගන්න"
සුහද ගේ ඒ හෘදයංගම වදන් වලට නම් ගිහාන් ගේ ඇසේ කඳුළු පිරුණේය. ඔහු ඇය හැඳින්වූයේ "අපේ කෙල්ල" ලෙසය.
ඔවුන් යනවිට තාන්යා සිටියේ නිවාස සංකීර්ණයක එළියේ එයට ඇතුළු වන පඩි පෙළක වාඩි වී ගෙනය. ඒ අසල ගෙනාදී සිගරට්ටුවක් උරමින් සිටියේය. ඔවුන් දුටු වහාම ඔහු පැමිණ ගිහාන් හා සුහදව මිත්ර ශීලිව බදා ගත්තේය. දැඩි වොඩ්කා සුවඳක් ඔහු වෙතින් හැමීය.
"රිබ්යාත මගේ නොම්මරේ ලියා ගනිල්ලා. මම බිස්නස් මෑන්. උඹලට කොහේ හරි යන්න ඕනේ නම්, විශ්වාස පොරක් ඕනේ නම් "අර විකුණන බඩු" ගෙනියන්න , විකුණන්න මට කතා කරපන්."
රිබ්යාත යනු රුසියානු භාෂාවෙන් කොල්ලනේ යන්නය. එය සුහදත්වයෙන් යොදන යෙදුමකි. මෙවැනි කුලී රථ රියදුරන් ඒ කාලයේ බහුලව සිටියහ. ඔවුන් තම රැකියාවට අමතරව විදේශික සිසුන් සමග බ්ලැක් මාකට් වෙළඳාමටද හුරුව සිටියහ. ගෙනාදී ද එවැන්නෙකි. එවැනි "බිස්නස් මෑන් " යයි තමන්ම හඳුන්වා ගන්නා අය ඒ දිනවල හතු පිපෙන්නාක් මෙන් බිහි වෙමින් තිබුණි. සමහර පොහොසත් සිසුන් මෙම කුලී රථ රියදුරන් තමන්ගේ පෞද්ගලික රියදුරු සේ තබාගත් අවස්ථාද තිබුණි. ඔහුට තාන්යා අවශ්යව තිබුනේ විදේශික සිසුන් වන ඔවුන්ට සමීප වීමට බැව් ගිහාන්ට හා සුහදට වහා වැටහුණි.
තාන්යා නේවාසිකාගාරය ලං වනතුරුම නිහඬවම සිටියේ සුහද නිසා බව ගිහාන් සිතීය.
"මට ප්රියාන් කැසට් එකක් දුන්න. එයාගේ රූමා ලොකු එකා (ඔහුට බැඳී ඇති අන්වර්ථ නාමය) හැම වෙලේම මේ සින්දුව දවසට පස් පාරක් විතර අහනවලු. ලස්සන රුසියන් කෙල්ලෝ දෙන්නෙකුත් එනවලු ඒක අහන්න. සින්දුව කියන්නේ මැඩෝනා. කෙල්ලෝ දෙන්න කියනවලු උන්ට එක්කෝ ලංකාවට යන්න ඕනෙලු. නැත්නම් කියුබාව ළඟ තියන දූපත් රටකට. සින්දුවේ නම ලා ඉස්ලා බොනීටා.
"මං දන්නවා සින්දුව. කොමෝ පුඅදේ ස වෙර්දා , 'ඒක ඇත්ත වෙන්න පුළුවන්' " තාන්යා ගීතයේ මුල් පදය තාලයට කිව්වාය.
"ඔය ඉතින්" සුහද රවා බැලුවේ ගිහාන් දෙසය.
"ඔය සුන්දර දූපතවල් ගැන සින්දු අහනවට වඩා ඇත්තට කරන්න පුළුවන් දේ ගැන කෙල්ලට කියපන්."
"හරි මම කියන්නම්" ගිහාන් එකඟ විය.
"මම ඒ සින්දුවට කැමැතියි. " තාන්යා අහිංසකව තෙපලාය.
කාමරයට ගිය විගස ඔහු මැඩෝනා ගේ ගීතය ඇති කැසට් පටය ප්ලේයරයට දමා තාන්යා ගේ සුරත ගෙන වල්ට්ස් නැටුමක ආකාරයට ඔහු වටා කරකැවීය.
"ඔහොම නෙමේ නටන්නේ ඒකට. " තාන්යා කොඳුරා කීවාය. ඇගේ දෙඅත් මුහුණ ඉදිරිපිට කරකවමින් ගවුමේ එක පැත්තකින් තරමක් දණිස හා කළවය පෙනෙන පරිදි උස්සා ලාලිත ලෙස පසු භාගය නටවමින් ජනේලය දෙසට නටමින් ගොස් වටයක් කරකැවී ඔහු වෙතට පැමිණුනාය.
"ඔයා කොහොමද නටන්න දන්නේ "
"ඇයි ඔය ගායිකාව ගේ ගීත දැන් යනවනේ රූපවාහිනියේ"
ගොර්බචොව් ගේ පෙරේස්ට්රොයිකාව පටන් ගැනීමෙන් පසු රූපවාහිනියේ එම්ටීවී හා වෙනත් බටහිර සංගීත චැනල වල ගීත වීඩියෝ පෙන්වන බව ඔහුට සිහි විය.
ඇය රුසියානු උච්චාරණයෙන් ඉංග්රීසි ගීතය ගයන්නට වූවාය.
"පෙරදා රැයේ මා සිහිනයෙන් දුටුවේ සැන් පෙඩ්රෝ
මම නොගියා සේ නමුත් මම ගීතය දනිම්
කතරක වැනි දෑස් ඇති යෞව්වනියක මෙන්
හැමදෙයක්ම පෙරද සිදුවුනා සේ, දුර ඈතක්ද නොවන
ග්රීෂ්ම යේ හමන දූපතේ මද සුලඟ
මුළු පරිසරයම දඩබ්බර නිදහසින්
ඉන්නට මෙතැනයි මගේ දැඩි ආශාව
සුන්දර වූ දූපතේ "
ඇය හදිසියේ කැසට් පටය නැවැත්වූවාය.
"මට ගෙනාදී කිව්වනේ විදේශිකයෝ ඉන්නවා උන් එක්ක යන්නලු. පිටරට බඩු විකුණන්න දෙන්නම් ලු. සල්ලි ගොඩක් හොයන්න පුළුවන් ලු. ඌ මට කතා කරලා තියෙන්නේ ඒකට. මදැයි මමත් රුසියන් ප්රේමවන්තයෙක් හම්බ වෙන්න ගියා "
"හොඳ වැඩේ මම කිව්ව දේ ඇහුවේ නැතිවට. ඔයා ඉක්මන් වුනේ ඇයි? මම ඔයාට කොච්චර ආදරේද කියල ඔයාට වැටහීමක් නැහැ. මම ඔයා වෙනුවෙන් ඕන දෙයක් කරනවා. "
"මම මේ සිහින මව මව ඉන්නේ මේ සින්දුවේ වගේ ලස්සන දූපතක ගිටාර් ගහන ප්රේම වන්තයෙක් එක්ක නටන්න, මුහුදේ යන්න මාළු අල්ලන්න, පුංචි ගොවිපලක් හදා ගන්න. කොල්ලෙක් කෙල්ලෙකුට අහිංසක විධිහට ආදරේ කරන තැනක, පුංචි ස්වර්ගෙක "
"ඔයාට පිස්සු, ඔය සින්දුවල තියෙන සුන්දර ජිවිතේ හැබැහින් නැහැ. ලංකාවෙත් ඔය වගේ ආදරේ කරන්න හදන, දෙමව්පියන් ට හොරෙන් පුංචි කඳු මුදුනකට ගිහිල්ල පොඩි පැලක පදිංචි වෙලා බතුයි වතුරයි කාල ඉන්න හිතන ප්රේම වන්තයෝ ඉන්නවා. ඒවා නිකන් සුන්දර හීන. මට ඔයාව බෝට්ටුවක නම් එක්ක යන්න පුළුවන් හැබැයි. මගේ යාලුවෝ ඉන්නව මීගමුව කියන නගරයේ බෝට්ටු තියන. දන්නවද ඔයා ගෙනාදි එක්ක, මාත් එක්ක වගේ ආදරේ කරයි කියල මම ඉරිසියාවෙන් පෙළුනා. තරහින් දුකින් හිටියේ මගේ වැරැද්දෙන් ඔයාව අහිමි වුනා කියල, දුක සින්දු අහ අහා."
ගිහාන් ඇය ඔහු වෙතට ඇද ඇය ගේ මුව තදින් සිප ගත්තේය.
"මොයි සලතෝයි " තාන්යා සිනාසෙමින් ඔහුට ආමන්ත්රණය කලාය. ඇය කිසි විටෙක ඔහුව එසේ අමතා නැත. එහි තේරුම මගේ රත්තරන් යන්නය.
"උඹ ඔය වගේ මාත් එක්ක ටිකක් රළු වෙනවනම් මම කැමැතියි. හැබැයි බත්නුයි වතුරයි එපා. පානුයි බටරුයි තිබ්බහම ඇති . මම කැලේට ගිහින් හතු කඩලා උඹට රසට උයල කන්න දෙන්නම්. බෙරි ජාති කඩලා වරේනියා (ජෑම්) හදල දෙන්නම් " ඇය ඔහු ගේ උකුලට පැන්නාය.
"ගේනා හොඳයි. නමුත් අනිත් රුස්සෝ වගේම බොන්න පටන් ගත්තා බෑග් එකේ වොඩ්කා බෝතලයක් දාගෙන. අපි පිල්මේනිය කන්න ගිය වෙලේ ඉඳන්. අනික එයාගේ ගෙදර දී ඇඟිල්ල දාල සීනි දාපු ඉස්පරෙන්නොයේ මලාකෝ කිරි බෝතලෙන් කාල ඇඟිල්ලත් සූප්පු කළා. ඔයා ළඟ ඒ වගේ ගති නැහැ. මට එතනම එපා වුණා . මම කරපු මෝඩකම කියල හිත හිත ඉන්න කොට හොඳ වෙලාවට ගේනා ගේ අම්ම ආව. එයා එක්ක කතා කර කර ඉඳල මම කිව්වා මට ඔයා ගාවට යන්න ඕනේ කියල. ඌ මට විහිළු කරන්න ගත්ත. ඔය විදේශිකයෝ උඹ එක්ක ඉඳල දාල ගියාට පස්සේ ආයේ මතක නැහැ උන්ට කියල. නමුත් අම්මා බැන්නට පස්සේ ඇවිත් ඔයාට කතා කලා" ඇය සන්සුන්ව කීවාය.
ගිහාන් කොක් හඬලා සිනාසුනේය. ඉස්පරෙන්නයේ මලාකෝ යනු ටින් කරන ලද සීනි අධික ඝන කිරි හෙවත් ටිං කිරිය. ඔහුද එසේ ටිංකිරි ටින් එකෙන් කා තිබේ. නමුත් හැන්දකින් ය. රුසියානුන් ගේ සමහර ගති රළුය. වොඩ්කා බීමට පටන් ගත් විට එහිද නිමක් ද නැත. ඔවුන් ගේ පෙම්වතිය හෝ බිරිඳ ද බොහෝ වෙලාවට කරන්නේ ඔවුන් සමග ඒ බීමට ඇබ්බැහි වීමය. තාන්යා ගේ නිවසේ ගිහාන් එවැනි බීමක් නොදුටුවේය. සමහර විට ඇගේ දෙමාපියන් උගත් අය නිසාද? සෝවියට් ජනාධිපති ගොර්බචොව් බලයට පැමිණි දිනවල මතට තිත තැබීමේ වැඩ සටහනක් ක්රියාත්මක කළේය. ඒ රුසියානුන් ගේ බීමත් භාවය ඉතා ඉහල අගයක් ගත් බැවිනි. වසරකට තද ඇල්කොහොල් බීම ලීටර මිලියන් දහයකට වඩා විකුණුනි. බීමෙන් වන මරණ හා ලෙඩ රෝග ද සාපේක්ෂව ඉතා වැඩිවීය. නමුත් වැඩ සටහනේ අවසාන කාලය වන විට වොඩ්කා හිඟවී මිනිසුන් හොරෙන් පෙරන කසිප්පු වැනි සමගොන්කි වැඩිවීම මිස වෙන කෙරුණු ලබ්බක් නැත.
"පානුයි බටරුයි නුත් ලංකාවේ හැටියට ලාභ නැහැ මෙහෙ ලාභ වුනාට. වරේනියා වලිනුයි හතු වලිනුයි විතරක් නම් ජිවත් වෙන්න බැහැ මයියා සලතාය තාන්යා." ගිහාන් ඇගේ නිල්වන් නෙත් යුගළට එබී බලමින් පැවසීය.
මයියා සලතායා යනු මගේ රත්තරන් යන්නෙහි ස්ත්රීවාචී උච්ඡාරණයයි.
"නමුත් අද දවසේ මම දුකින් කණගාටුවෙන් හිටි තත්වේ ගැන කල්පනා කළාම , උඹ ආපහු මං ගාවට ආවාට පස්සෙයි මට තේරුනේ එහෙම හරි උඹත් එක්ක ඉන්න මට පුළුවන් කියලා. ඉන්න ඕනේ කියලා "
"මොයි සලතොයි, මොයි ලුබීමි මමත් එහෙමයි " (මගේ රත්තරන්, මගේ ආදරණීයයා ) ඇය ඔහුගේ කනට කොඳුලමින් ඔහුගේ දෙතොල මත සීරුවෙන් හිමින් සිය දෙතොල තබමින් ඔහු සිප ගත්තාය.
~ මතු සම්බන්ධයි