ගොගොන් - මිච් ග්රිෆින් |
ඉහත ඇති පළමු පින්තූරයේ දැක්වෙන්නේ නිරුවත් ගැහැණු කෙනෙකු ඔසවාගෙන සිටින වෛද්යවරයෙක් සහ පිරිමි දෙදෙනෙකි. අගේ සිරුරට ආශා කරන අය මෙන්ම සිරුරට වෛද්යවරයෙකුද අවශ්යය.
දැනට ඉතා කෙටියෙන් හැඳින්වීමක් කරන්නේ නම් මෙය පිහිටවුයේ 1764 දී දෙවන කැතරින් අධිරාජිනිය විසින්ය. ලෝකයේ ඇති පරණම කෞතුකාගාරයක් වන මෙය ට්සාර් රජවරුන් විසින් මහජන ප්රදර්ශනය සඳහා විවෘත කරන ලද්දේ 1852 දීය. සොවියට් දේශය පිහිටවූ 1917 විප්ලවයෙන් පසු මෙහි ඇති නිර්මාණයන්හි වටිනාකම සලකා සෝවියට් බලධාරීන් විසින් ජාතික සම්පතක් ලෙස එර්මිතාෂය රැක බලා ගන්නා ලදී. එහෙත් 1940 - 1944 අතර ඇතිවුණු දෙවන ලෝක සංග්රාමයේ දී ලෙනින්ග්ග්රාඩ් නගරය දින 900 ක වැටලෑමකට හසුවුණු අතර ඒ කාලයේ වැටුණු ජර්මන් බෝම්බ වලින් එර්මිතාෂයට බලවත් හානි සිදු වුනි. එහි තිබු වටිනා කළා කෘති රුසියාවේ වෙනත් තැන්වල ට යවා ආරක්ෂා කරන ලදී. පසුව පෙර ආකාරයෙන්ම ගොඩ නගන ලදුව පෙර ශ්රී විභුතියෙන්ම අනගි මිල කළ නොහැකි කළා කෘති ප්රදර්ශනයේ තබා තිබේ.
සෝවියට් දේශය පැවති සමයේ සමාජවාදී යථාර්ථවාදය මුලික කරගත් කළා නිර්මාණ ඉදිරිපත් කල යුතු යයි රීතියක් විය. ඒ ගැන පෙරදීද මා ලියා ඇත. එහිදී රජයේ බලපෑම ඉස්මතුවීම නිසා එම රීතියට වෙනස්ව ස්වාධින කළා නිර්මාණ කරන්නට ඇතැම් කලා කරුවන් වෙහෙස ගත් අතර එතුල සිටිමින් හොඳ නිර්මාණ බිහි කරන්නට චින්ගීස් අයිත්මාතව් වැනි කලාකරුවන් තැත් කළහ.
මේ ප්රදර්ශනය ගැන කරන හැඳින්වීමේ මෙසේ ලියැවෙයි.
"කලාව සම්බන්ධයෙන් ගත් කළ යථාර්ථවාදය අද ඉතා වැදගත් මාතෘකාවක් වන්නේ ඇයි? එර්මිතාෂ් කෞතුකාගාරයේ "යථාර්ථවාදය පිලිබඳ චිත්ර ප්රදර්ශනය" වනාහී මෙම මාතෘකාවට පිළිතුරක් සපයන්නට ගත් උත්සාහයකි. එරිමිතාෂ් හි හමුදා වෘත්තික ගොඩ නැගිල්ල (General Staff building - ancient name of the building) 2015 සිට දහ නමවන ශතවර්ෂයේ සිට විසි එක්වන ශතවර්ෂය දක්වා වන යථාර්ථවාදය පිලිබඳ කළා කෘති ඒකරාශී කර තිබෙන ස්ථානයකි. එමනිසා මෙම ව්යායාමය යථාර්ථවාදයේ ස්වරූපය හා මතවාදය පිලිබඳ බහුවිධ සංවාදයන් මතු කිරීමට ගත් ප්රයත්නයකි.
විසිවන සියවසේ යථාර්ථවාදයේ ස්වරූප බොහොමයකි. හයිපර් - හෙවති අධිතාත්විකවාදය (Hyper-realism), සරේලිස්ම් හෙවත් අතාත්විකවාදය (surrealism), ඡායා-යථාර්තවාදය (Photo-realism), සමාජ යථාර්ථවාදය (Social-realism) හා මායාවී යථාර්ථවාදය (magical-realism) මේ අතරින් කිහිපයකි. මේ සියවස අගභාගයේ සිට තාත්විකවාදී නැඹුරුව වඩා උනන්දුවට මෙන්ම සාකච්චාවට බඳුන්වී තිබේ.
යථාර්තවාදී එළඹුමේ මුලික පදනම - සත්තාව සෙවීම - යනු ආත්මඥාණය ලබා ගැනීමේ සරලම නිර්මාණාත්මක ක්රමයයි. කථනයන් ප්රමුඛ කොට ගත් පුරාතනික කළා ලෝකයේ දැවැන්තයන් ගේ සිතුවම් වලින් පටන් ගෙන, යථාර්ථවාදී කලාව අද තාක්ෂණික හා මනෝමූලික වූ සංකීර්ණ නිර්දේශයන් පද්ධතියක් මත පදනම්ව භෞතිකවාදී ලෝකයේ මනෝමූලික දැක්ම නිරූපණය කරයි.
යථාර්ථයේ වෙනස පිලිබඳ සංජානනය රඳා පවතින්නේ වත්මන් පෞද්ගලික හා සාමාජිය ප්රමුඛතා මතය. දැන් නැවතත් මේ ආස්ථානය වැදගත් වෙමින් යයි. කලාව විසින් මෙම වෙනස උරා ගනිමින් සෑම අවස්ථාවකම සත්තාවේ විවිධාකාර පිළිබිඹු නිපදවයි. ප්රදර්ශනයේ ඇති සමකාලීන කලාකරුවන්ගේ නිර්මාණ තමන්ගේම මුලාශ්රයන් හඳුන්වා දෙයි. මේ සෑම කලා කෘතියක්ම පවතින්නාවූ මොහොත තුල පැවැත්මේ අත්දැකීමෙහි (අනුභූතික හෝ සංදෘෂ්ටික අත්දැකීමෙහි) නිරවද්යවූ පිටපතක් වනවා මෙන්ම, රූපකයක, ව්යන්ගයක, කේතයක, සංකේතාත්මක තේරුමක හෝ සංස්කෘතික සම්බන්ධයක ශක්යතාවයක් සහිතය.
ඇමෙරිකානු කලාකරුවකු වන ටෝනි මටෙලි ගේ අධිතාත්විකවාදී ප්රතිමා නිර්මාණය (ගැරී ටටින්ස්ටියන් කලා කෘති සමූහය) නම් කර ඇත්තේ ඉංග්රීසියෙන් F*ck'd(Couple) - යුවලකගේ විනාශය යනුවෙනි. මෙහි නවීන තාක්ෂණික ක්රමවේදයක් ඇසුරෙන් ඉන්ද්රියගෝචර යථාර්ථයේ (sensual reality) ගැඹුරු හා භාවාත්මික ශෝකය හා සානුකම්පික සොබාව අනුකරණය ඇසුරෙන් විදහා පෙන්වයි.
යුවලකගේ විනාශය චිත්රයේ අතක් කැපී වෙන්වුන මිනිසෙකි. ගැහැණිය හා මිනිසා යට ඇඳුම් වලින් පමණක් සැරැසී සසිටී . ඔවුන් දෙදෙනා වටේම විනාශය , බිඳී ගිය භාණ්ඩ ආදිය වේ.
ප්රදර්ශනයට සහභාගී වන අනිත් කලාකරුවන් දෙදෙනා නම් ඇමරිකානු ජාතික ජිම් ෂෝ සහ බ්රිතාන්ය ජාතික මිච් ග්රිෆිත්ය. මිච් ග්රිෆිත් ගේ නිර්මාණ සම්භාවණිය යථාර්ථවාදයේ සුසමාදර්ශයකි. "
මේ තරුණය හැඳගෙන සිටින්නේ යට ඇඳුම පමණකි. අත් දෙක යමක් පැහැදිලි කරන්නට මෙන් දෙපසට විහිද ගෙන සිටී.
අද සමාජය සිරුර පිලිබඳ අනවශ්ය අවධානයක් පෙන්වයි. සිරුර සඳහා වන ව්යායාම මෙන්ම සිරුරේ බලය, ශක්තිය, මුදු බව, ලස්සන ආදී සියල්ල ගොඩ නැංවීම සඳහා විශේෂිත ආහාර පානද විකිණෙයි.සාමාන්ය ලෙස ඇවිදීම, දිවීම, ස්වභාව ධර්මයේ රස විඳීම වෙනුවට ජිම් එකක් තුල දහදිය හෙළීම සුලබ දෙයක් වුවද එහි අන්තයකට යාම තුල සිරුර අනිකාට පෙන්වීමේ දැඩි නාසිස්මික ආශාව පැන නගී.
සිරුර අනිකුන් සමුහයකට පුද කිරීම තුලින් ආශාව සමනය වේවිද?
ඉහත චිත්රයේ ඇත්තේ තමන්ගේ ශරීරයේ බර ගැන පසුතැවෙන යුවලකි. ඔවුන් දෙදෙනාම බර කිරි. ගැහැණිය සින්දු ඇසීමට හෝ ශෝෂාවෙන් ඉවත් වීමට කනේ ඉයර් ෆෝන් ගසාගෙන සිටි. මිනිසා හිස බදාගෙන බෙරිහන් දෙයි.
"There have always been two schools of thought in painting: That of the idealists and that of Realists. "-Theophile Gautier
ඔවුන් රැගෙන යන දේ - මිච් ග්රිෆිත් |
පළමුවන වෙඩික්කරු - යුදයට කතා කිරීම - මිච්ග්රිපිත්ස් |
නවීන යුධෝපක්රම |
හොඳම පැය |
ජාන පාලම - මිච් ග්රිෆිත් |
ද්රෝන් යානය - මිච් ග්රිෆිත් |
අල්මාරිය Closet - Ilya and Emiliya Kabakov |
පහත යොමුවල වැඩි විස්තර තිබේ.
Links to the exhibition information
About Mitch Griffin
Complete exhibition is in my facebook page and in Google+. If you copy please make sure you mention artist's names and place of the exhibition.
කලින් දැක නැති අපූරු පින්තූර කිහිපයක් සහ අපූරු සටහනක්.
ReplyDeleteජයවේවා!!!
ස්තූතියි
Deleteවිස්තරය වගේම පින්තූරත් මනාව එකිනෙක ගැලපුනා. ඔබේ ලිපිය දැඩි මහන්සියක් ගනිමින් නිර්මාණය කරමින් සිංහල කියවන්නන් වෙත ලබාදුන් අපූරු තෑග්ගකි. ස්තුතියි අජිත්
ReplyDeleteස්තූතියි ගුණසිංහ මහත්මයා. ඔබේ ලිපි පළවෙන්නේ නැහැ නේද දැන්
Deleteඔබගේ මේ සංචාරක සටහන් මං බොහෝම ආසාවෙන් කියවන්නේ... මේ පොස්ටුවත් මරු....
ReplyDeleteස්තූතියි නිර්මාණි
Deleteනිර්මාණි මේක අහන්න හිටියේ. අපේ කසුන් සහෝදරයා වැනි අය චිත්ර හඳුනාගන්නේ කෙසේද කියල කියනවද? චිත්ර පිලිබඳ විස්තරයකින් පමණද?
Deleteඔව් අජිත් අයියේ... චිත්රයක්එහෙම නැත්නම් ඡායා රූපයක් උනත් තව කෙනෙක්ට කියලා විස්තර කර ගන්න වෙනවා...
Deleteදැන් ඇන්ග්රොයිඩ් සිස්ටම්වල පින්තූර ගැන පුංචි පැහැදිලි කිරීමක් කරනවා.. පින්තූරෙ මොකක්ද තියෙන්නේ කියල විතරයි...
අයියා දන්නවද කියලා මං දන්නෙ නෑ... කසුන් වගේම තමයි මමත්:D...
කතා කරන්න හොඳ මාතෘකාවක් ඔයා සිහිපත් කළා... බොහොම ස්තුතී ඔයාට... මේ දවස් කීපය ඇතුලත කීප දෙනෙක්ටම මේ ප්රශ්නෙ ඇති උනා... ඒක සාදාරණයි...
නිර්මාණි ඇත්තටම හිතුනේ නැහැ ඔයාත් කසුන් වගේමයි කියල. අර පින්තුර වගයකුත් දාල තිබුනේ ලඟදි උපාධිය අරගෙන. මම දනනවා නම් ටිකක විස්තරයක් ලියනවා. බ්රේල් ක්රමය ගැන දන්නා නිසා මට ඔය ප්රශ්නය ආව. ස්තූතියි පැහැදිලි කළාට.
Deleteඇත්තටම හොඳයි අයියේ පුංචි විස්තරයක් කරනවානම්... ඒක කලින් හිතුනත් කරදරයක් වෙයි කියලා හිතුනා... ලොකූ විස්තර ඕනි නෑ.. දල අදහසක් තිබුනොත් ඇති...
Deleteස්තුතී...
චිත්ර තමයි මං පුංචි කාලේ කැමතිම විෂය... ගොඩාක් අයට ප්රශ්නයක් දෘෂ්යාබාධිත කෙනෙක් වර්ණ, හැඩ වගේ දේ තේරුම් ගන්නේ කොහොමද? ඒ අය හීන දකින්නේ කොහොමද? වගේ දේ... ඒක මටත් ඉස්සර ප්රශ්නයක් උනා... ඒක පැහැදිලි කළ යුතුයි.... බ්රේල් ගැන දන්නා නිසා අයියට අවබෝධයක් ඇති ඒ ගැන... මේ ගැන කලින් ලියන්න හිටියට මග හැරුනා...
Deleteඔයාට ස්තුතී අමතක වෙලා තිබුණු දෙයක් මතක් කළාට.....
ඔන්න මම විස්තර ටිකක් දැම්මා . ඊළඟ එක ලියන කොට චිත්රයේ විස්තර ටිකක් ලියන්නම්.
Deleteස්තුති අයියේ... හරියටම හරී.. ඒ ප්රමාණය ඇති... තිබුනු එක හිස් තැනක් පිරවුනා...
Deleteස්තුතී ඔබට...
Siege and Defence Museum එකක් තියනව නේද?
ReplyDeleteයන්න බැරිවුණා . ඊළඟ පාර යන්න මොකක් හරි තියා ගන්නත් එපැයි
Deleteනියමයි.ඔබට තුති.
ReplyDeleteස්තූතියි ෆීලික්ස්
Deleteඔබට ස්තුතියි අජිත් !!
ReplyDeleteස්තූතියි
Deleteboss, where is ප්රථම ප්රේමය ඔබ නොවේ balance..?
ReplyDeleteලිපි හතරක් තිබෙනවා ඉවර කරන්න. ඊට පස්සේ දිගටම ලියල ඉවර කරන්න ඉන්නේ.
Deleteමේ කලාකෘති සියල්ලම ඉතාම අගෙයි. යතාර්ථවාදී රීතිය තුල අදහස් ප්රකාශනය විවෘත සහ සෘජු ලෙස සිදුවෙනවා.
ReplyDeleteමේ අජිත් අය්යේ දන්නෙනැති දේකුත් තිබ්බ. බ්ලු චිත්රපටි කියන්නෙ මොනවද?
බ්ලු චිත්රපටි සිංහලෙන් කියන්නේ මොකක්ද? මධුර එකේ කියනන් අශ්ශීල කියල.මම ඒ .වචනයට කැමති නැහැ.
Deleteමේ කලාකෘති සියල්ලම ඉතාම අගෙයි. යතාර්ථවාදී රීතිය තුල අදහස් ප්රකාශනය විවෘත සහ සෘජු ලෙස සිදුවෙනවා.
ReplyDeleteමේ අජිත් අය්යේ දන්නෙනැති දේකුත් තිබ්බ. බ්ලු චිත්රපටි කියන්නෙ මොනවද?
මම මේ වගේ කළා නිර්මාණවලට පුද්ගලිකව කැමති නෑ. ලංකාවෙත් ඉන්නවා ඔය චන්ද්රගුප්ත එහෙම. මේවයේ කිසිම නිර්මාණාත්මක කමක් නෑ. හරියට මගේ බ්ලොග් පෝස්ට් වගේ. කළා නිර්මාණයක් කියන්නේ හරියට බස්සිගේ පෝස්ට් එකක් වගේ දෙයක්. එහෙම නැත්නම් සුරන්ගේ, දුයිෂෙන්ගේ පෝස්ට් වගේ ඒවා. මේ මගේ මතය.
ReplyDeleteචන්ද්රගුප්ත තේනුවර මගේ යහළුවෙක් නේ. එයාගේ ක්රමය මේ දාපු ඒවාට වඩා වෙනස් මාතලන්. උඹ මේවට කැමති නැත්නම් ඒකෙ අවුලක් නැහැ හැමෝම හැම දේටම කැමති වෙන්න කියල නීතියක් නැහැනේ.
Deleteහැබැයි නිර්මාණාත්මක කමක් නැහැයි කියන එකට නම් විරුද්ධ වන්න වෙනවා. සුරංග දාන්නෙත් දුයිෂෙන් දාන්නෙත් යථාර්තවාදී රීතියේ නිර්මාණ. ඉහටැහැ එකම තමයි. සුරංග ගේ අත්දැකීම් බොහොමයක් ඇත්තට විඳපු ඒවා. දුයිෂෙන් නුත් එහෙමයි. බස්සිගේ යථාර්ථවාදය නැති නිර්මාණ ගොඩක් තියනවා. බස්සි හුඟක් වෙලාවට තාත්වික සිදිදියක් අතාත්වික විධිහට ලියන කෙනෙක්.
මේ චිත්ර බොහොමයක් දියුණු ධනවාදී රටවල ජනතාව ට ටාගට් කරපුව. එනිසා උඹට ගැලපෙන්නේ නැති වෙන්න පුළුවන්.
දැන් ඔය උඩ තියෙන එක පින්තුරේක ගැහැණිය හා මිනිසා බර කිරනව. ඕක මෙහෙ නිතර වෙන දෙයක්. බර වැඩියි කිවොත් දවස් ගණන් නොකා නොබී වැලපෙන මිනිස්සු ඉන්නේ. ඇඟ හදන්න මහන්සි වෙන මහන්සිය දැක්කම පුදුම හිතෙනවා වෙලාවකට. මම කියන්නේ ජිම් යන්න එපා කියල නෙමේ. ඒවා කරන්න ඕනේ. නමුත් ඒක ආබාධයක් කර ගන්න නරකයි. ඔෆිස් එකේ වැඩ කරන කෙල්ලෝ දෙන්නෙක් ඉන්නවා කැල්කියුලේටරයක් තියාගෙන කන කෑම වල කැලරි ගණන් කරනවා හැමදාම කෑම මේසේ. මට එපා වෙනවා වෙලාවකට. ඉතින් ඊට යටින් පින්තුර දෙකකේ තියෙන්නේ එහෙම හදා ගත්ත ලස්සන ඇඟ ඊට පස්සේ පෙන්වන්න ඕනේ. ඒකතමා අර ගැහැණු පිරිමි වට වෙලා පෙන්වන්නේ. ඉන්ස්ටග්රම් එකේ වගේ. ඊට පස්සේ සත්යය. හරියට බුදු දහමේ වගේ. සිරුර අනිත්යයි කියල පෙන්වනවා. එක තනයක් නැහැ. පිළිකාවෙන් අයින් කරලා. දැන් ආපහු බලපං. කොහොමද නිර්මාණ ටික කියල.
උඹ ඕවා මට එක්ස්ප්ලේන් කරන්න ඕනා නෑ... ඕවා ඒ විදියටම පේනවා... ඒකයි මම කිව්වේ මෙවා මොලෝ රහක් නෑ කියලා.. කළාව කියන්නේ ඒක නෙමෙයි බං...
Deleteඅනික උඹ එක දෙයක් අමතක කරන්න එපා... මම අවුරුදු ගානක් ළෝකයේ හොඳම කළා නිර්මාණ හා එක්සිබිසොන් තියෙන ඊශ්රායලයේ ජීවත් උන බව... ඒ රටෙත් ඔය කළාවට මිනිස්සු එච්චර කැමති නෑ...
Deleteමටත් පොතලංගේ අදහසට එකඟ වෙන්න වෙනවා. ඔහොම චිත්ර අඳිනවට වඩා හොඳ නැද්ද කවිපද දෙකතුනක් ලියලා පසුබිමට ග්රැෆික් නිර්මාණයක් දැම්මනම්.
ReplyDeletesurrealism කියන්නේ මොකක්ද ? පස්සෙ වෙලාවක පුළුවන්නම් ඒ ගැන ලියන්න
හැමෝම හැම දේටම කැමති වෙන්න ඕනේ නැහැ. කවි පද වගේම චිත්රත් නිර්මාණ. චිත්ර කියන්නේ සම්භාවනීය සංගීතය (classical) වගේ කියවනං අහන් හෝ බලන්න උගත යුතු දෙයක්. සරෙලිස්ම් කියන්නේ 20 වන සියවසේ (1924) කළා හා ගද්ය කලාවේ ඇතිවුන ප්රවනතාවයක්. අවිඥානක මනසේ නිර්මාණශීලි හැකියාවන් විදහා දැක්වීමට එකිනෙකට හාත්පසින් වෙනස් හෝ ප්රතිවිරුද්ධ රූප /ද්රව්ය හේතුවක් රහිතව යොදා ගැනීම. - ඒකට ප්රසිද්ධම සැල්වදෝර් ඩාලි - ෆ්රොයිඩ් ගේ මනස පිලිබඳ විග්රහයනුත් උදව් වුන කියත හැකි.
Deleteඅවිඥානක මනස යථාර්ථය සමග එක් කිරම තමයි මුලික පරමාර්ථය. මේකේ හීනයක් වගේ රූප හැදීමක් තියනවා එක නිකායක. බස්සිගේ ලිපි දාන්න පුළුවන් එතනට.
මේ ලිපිය නිදහසේ කියවන්න ඕනේ...එතකල් මෙහි අඩංගු චිත්ර නම් මා බොහෝ වින්ද බව කියන්න ඕනේ...
ReplyDeleteපින්තූර ටික දැක්කම බයත් හිතෙනවා.. මෙහෙත් තියනවා ඔය කැම වල කැලරි ගනන් කරන වැඩේ..
ReplyDelete