Wednesday, 9 April 2014

හුවමාරුව හා මුදල් - Exchange (අංක 5)

Exchange: හුවමාරුව 
මිනිසුන් භාණ්ඩ වල අයිතිකරුවන් වශයෙන් තමා  ඉන්නේ හෝ පැවැත්ම හැටියට හඳුනාගන්නේ.  ආර්ථික වේදිකාවේ රඟ  දක්වන්නන් යනු ඔවුන් අතර පෞද්ගලික කරන ලද ආර්ථික සම්බන්ධතා පමණයි.  භාණ්ඩවල අයිතිකරුවන්ට එහි ඇත්තේ භාවිතමය නොවන අගයක්  යයි කියන මාක්ස්, එහි අයිතිකරුවන් නොවන අයට භාවිතමය අගයක් ඇතයි කියයි. එම නිසා අනිවාර්යයෙන්ම භාණ්ඩ අතිනත මාරු  විය යුතු යයි ඔහු පවසයි.
- මෙහිදී මට මාක්ස්ට එකඟ වෙන්න පුලුවන්ද කියල ප්‍රශ්නයක් පැන  නගිනවා? එනම් මම මා වෙනුවෙන් පමණක් මගේ භාවිතය සඳහා පමණක් භාණ්ඩයක් නිපදව ගත්තොත් ? පොල් කොහු වලින් මම මටම ලණුවක් නිපදවා ගත්තොත් මට එය හුවමාරු කිරීමට ඕන වෙනවද?
(මෙතන මම මාක්ස්ගේ ප්‍රාග්ධනය සම්පුර්නයෙන්ම පරිවර්තනයක් කරනවා නොවෙයි.  මාක්ස් කියල තියෙන වැදගත් හරිය විතරක් අරගෙන විවේචනයක් කිරීමයි කරන්න බලා  පොරොත්තු වෙන්නේ. )
මින්පසු මාක්ස් කියනවා මේ අතිනත මාරු වීමම තමා හුවමාරුව වන්නේත් සහ එම සම්බන්ධය මත එය හුවමාරු වටිනාකම (value ) වන්නෙත් කියා. ඒ කියන්නේ ඕනෑම නිෂ්පාදන භාණ්ඩයක් භාවිතමය අගයකට (වටිනාකමකට)  කලින් අගයක් (වටිනාකමක්) ඇතිකරගත යුතුයි. මේක ටිකක් අපබ්‍රන්සයක් වගේ නිසා මාක්ස් මෙහෙම උදාහරනයකුත් දෙනවා.
භාණ්ඩ අයිතිකරුවන් ගොතේ ගේ අර ප්‍රසිද්ධ ෆෞස්ට් නමැති චරිතය වගේ කියල. 
(http://en.wikipedia.org/wiki/Goethe’s_Faust)
“In their difficulties our commodity owners think like Faust: ―Im Anfang war die Tat.‖ [―In the beginning was the deed.‖ – Goethe, Faust.]
මුලදී තිබුනේ කාර්යය පමණයි - ෆෞස්ට්
භාණ්ඩ අයිතිකරුවන් තමන් හිතන්න කලින් කරනවා, නැවත නැවත කරනවා - මොකද්ද? හුවමාරුව.  ඔවුන්ට තම භාණ්ඩයේ අගය හොයා ගන්න නම් එක වෙන ලෝක සම්මත භාණ්ඩයක් සමග සැසඳිය යුතුයි. (කලින් සටහන් වල පෙන්නුවා වගේ) නමුත් මේ එක භාණ්ඩය ලෝක සම්මත මාධ්‍යය (universal equivalent )  බවට එක සමාජීය කාර්යයකින් පත්වන්නේ නැත. මුළු මහත් නිෂ්පාදන භාණ්ඩයන්ගේ සමාජීය කාර්යයක් (මුළු නිෂ්පාදන ක්‍රියාවලිය තුල ) තුල එක භාණ්ඩයක අගය මගින් අනිත්  සියලු භාණ්ඩවල අගයවල් නියෝජනය වන්නේය. එම එක භාණ්ඩයේ භෞතික ස්වභාවය සමාජය පිළිගත් හුවමාරු  මාධ්‍යය බවට පත්වන්නේය . සමාජීය ක්‍රියාවලියක් මගින් මේ ලෝක සම්මත මාධ්‍යය , මේ හුවමාරු භාණ්ඩයේ අගය අනිත් භාණ්ඩ වලින් වෙනස්ව පවතී. මෙය මුදල money බවට පත්වේ.

ඊළඟට මාක්ස් කියනවා නොමෑඩ්  (හෙවත් අහිගුන්ථක ) ජාතීන්  මුලින්ම මේ මුල්‍ය (මුදලේ භාවිතය) ආකාරය පාවිච්චි කල බව. ඔවුන්ට අයිතිවෙලා තිබුනේ ඉක්මනින්  තැනකින් තැනකට ගෙන ගිය හැකි දේ පමණයි. ඔවුන්ට වෙනත් ජාතින් සමග සම්බන්ධ වීමේ අවස්ථා වැඩි නිසා ඔවුන් භාණ්ඩ හුවමාරුව ප්‍රධාන වශයෙන් කල පිරිසක්. (ලංකාවෙත්  මේක එහෙමයි. එහෙම අය  ගම්  පළාත්වල හිටිය ) . වහලුන් පවා මුදල් වෙනුවට ආදේශ කල හැකි තත්වයක තිබ්බ. වහලුන් තැනින්  තැනට ප්‍රවාහනය කල හැකි නිසා.
නමුත් ඉඩම් (තැන තැන ගෙන ගිය නොහැකි) මේ තත්වයට ආවේ නැහැ. ඉඩම් මුදල් වෙනුවට ආදේශ වීමට පටන් ගත්තේ ධනවාදී සමාජය දියුණු වීමත් සමගයි. 17 වන ශතවර්ශයේ මුලින්ම පටන් ගත අතර වැඩි දියුණු වුයේ ප්‍රංශ ශාන්වාදී විප්ලවයෙන් පසුවයි. 

රත්රන් සහ රිදී ස්වභාවයෙන්ම  මුදල් නොවේ නමුත් මුදල් ස්වභාවයෙන්ම රත්රන් හා රිදී බව මෙම ලෝහ වල භෞතික ලක්ෂණ වලින් පෙන්නුම් කරයි. මේ මොහොත දක්වා අප හඳුනාගත්තේ මුදල් යනු භාණ්ඩවල අගය විදහාපාන දෙය වශයෙන් හෝ භාණ්ඩවල අගයයන් පරිමාවෙන් වැඩි වෙන අයුර සමාජමය වශයෙන් පෙන්වන දෙයක් වශයෙනුයි. 

අනිත් භාණ්ඩ වගේම මුදල නමැති භාණ්ඩය තම අගයේ (වටිනාකමේ)  ප්‍රමාණය (පරිමාව) පෙන්වන්නේ වෙනත් භාණ්ඩ වලට සාපේක්ෂවයි. මෙම අගය එය නිපදවීමට ගිය ශ්‍රම කාලය මත තීරණය වෙන අතර , එය පෙන්විය හැකි වන්නේ (සාක්ෂාත්  කර ගත හැකි වන්නේ )  ඒ හා සමාන නිෂ්පාදන ශ්‍රමයක් වැය  කර නිපදවන තව භාණ්ඩ ප්‍රමාණයක අගය හරහායි. මුදලේ එවැනි ප්‍රමාණාත්මකව තීරණය වන සාපේක්ෂ අගය ඇතිවන්නේ නිෂ්පාදන මුලදී සිදුවන හුවමාරු ක්‍රියාවලියේදී. මේ නිසා මුදල් සමාජයේ භාවිතයට එළඹෙන විට එහි අගය තීරණය වී ඉවරයි. 17 වන ශත වර්ෂයේ අවසාන භාගයේ මුදල භාණ්ඩයක බව පෙන්නුම් කල අවසාන වුවත් මෙය අවසන් විග්‍රහයේ සුළු පියවරක් පමණයි. අපේ දැවෙන ප්‍රශ්නය වන්නේ මුදල් යනු භාණ්ඩයක් යයි වටහා ගනිමම නෙමෙයි, නමුත් කොහොමද, අයි හා මොන මාර්ගයෙන්ද භාණ්ඩ මුදල් බවට පත් වුයේ කියා සොයා ගැනීමටයි. 

භාණ්ඩයන්ට  තම අගයන් තමන්ගේ කිසිම උත්සහයක් නැතුව තමන් සමග සම්බන්ධ වෙන වෙන භාණ්ඩයක් හරහා මුලුමනිනමනියෝජනය  කිරීමට හැකිවී ඇත. රත්රන් හා රිදී යන ද්‍රව්‍ය පොළොවෙන් උඩට ගත්  වහාම මුළු මානව ශ්‍රමයේම උත්පත්තිය  නියෝජනය කරයි. මුදලේ විජ්ජාව මෙයයි.

ඉහත මාක්ස් ගේ හුවමාරුව ගැන කියමන් මිට වැඩිය තේරුම් යන ආකාරයෙන් ලියන්නට නම් ඒ පරිච්චේද ඒ ආකාරයෙන්ම පරිවර්තන කරන්න සිදු වෙනවා. ඒ නිසා මේ තරමට තම කරන්න වෙන්නේ. මීළඟ ලිපියෙන් මේ හුවමාරුව පිලිබඳ නවතම උදාහරණයක් සපයන්න බලා  පොරොත්තු වෙනවා. 

3 comments:

  1. උදිත දැන් මේකේ කිසිම තැනක මාක්ස් කිව්වා දේ වැරදියි කියා කියනවද ? මාක්ස් කිව්වා වගේ barter හුවමාරුව ගැන කියනවා, ඕනනම් පරිවර්තනය කරලම දාන්නම් .. තොර්න්ටෝන් නොකියන්නේ මේ medium ඔෆ් Exchange කියන මුදල ශ්‍රමය විකුණන ආකාරය ගැන. මගේ ඉහත මාක්ස් කියූ දෙය හා තොර්න්ටෝන් කියන දෙය අතර වෙනසක් තියෙනවද?

    ReplyDelete
    Replies
    1. අනික ඔය මම දාපු මුදල් ඇතිවුන ආකාරය ගැන (මුල් ලිපි හතර) බැලුවද. ඉතින් මෙකමනේ කියන්නේ. මාක්ස්නුත්.

      Delete

මෙහි ඇති ඕනෑම ලිපියක් අජිත් ධර්මකීර්ති, අජිත් ධර්ම හෝ කොළඹ ගමයා බ්ලොග් ලින්ක් එක යටතේ උපුටා පල කිරීමට පුළුවන.
මෙහි පලවන ලිපි සහ දේශපාලන අදහස් මගේ පෞද්ගලික අදහස් පමණි.
ඔබේ ඕනෑම කොමෙන්ටුවක් මෙහි පල කරනු ලැබේ. නමුත් වෙනත් කෙනෙකුට සාධාරණ හේතුවක් නැතුව පහර ගසන අශිලාචාර අන්දමේ කොමෙන්ටු පමණක් පල නොකරමි. කොමෙන්ට් දමන සියල්ලන්ටම ස්තුතියි.