"පශ්චාත් පෙරේස්ත්රෝයිකානු සහ පශ්චාත් තෘෂ්නි යුද කාලින විමුක්ති දේශ පාලනය මුහණ දී තිබෙන්නේ ද ඉහත කි ආකාරයේ භාව සත්තවාදී නිමේෂයකටය. " - මේ කියන්නේ ලිපියේ මුලින් තියෙන දෙයියෝ හොයන් යන්න එපා කියන එකද නැති එකද?
ඊළඟට එයා කියනවා මෙහෙම. "ධනවාදී භාණ්ඩ හුවමාරුකරණයේ ක්රියාවලිය හුදු ආර්ථික අර්බුදයකින් ඔබ්බට ගොස් සමස්ත ශිෂ්ටාචාරය අර්බුදයක් කර ඉමහත් විනාශකාරී ලෙස ගමන් කිරීම අනිත් අතින් දිස් වෙමින් පවතී." මේ නම් කියන්නේ අර කොල්වින්ගේ කේනමන් ගේ ඉඳන් සෝමවංශ අමරසින්හ දක්වා කියන මේ කුණු ගඳ ගසන ධනවාදී සමාජය විනාශයට යනවා කියලනේ. ප්රශ්නේ ඒක නෙමේ. ඒක තවම උනේ නැති නිසා ධනවාදය , යුද්ධ කරමින්, යුද්ධ අවුලවමින් තවම වැජඹෙන නිසා ඒකට උත්තර හොයන එක නෙමෙයිද?
එතකොට ඊට පස්සේ කියනවා "හොර්කයිමර් සහ අඩනෝ පසුගිය සියවසේ මැද භාගයේදී විශිෂ්ට ලෙස විශ්ලේෂණය කල පරිදි බටහිර ප්රබුද්ධත්ව ව්යාපෘතියෙහි නිශේධනීය තර්කනයවූ අධිපතිවාදය එහිම සාධනීය තර්කනය වූ මානව විමුක්තිවාදය යටපත් කරලමින් පෙරට එමින් පවතී." හෝක්හයිමර් ගේ විවේචනාත්මක ප්රමේය? (critical theory) එක මෙතනට අදාල වෙන්නේ කොහොමද කියල පැහැදිලි කලා නම් හොඳයි. නැත්නම් මෙතන සුමිත් චාමින්ද කියන්න හදන්නේ මොකක්ද කියන එකට අර්ථ කතන දහයක් විතර දෙන්න පුළුවන්.
ඊට පස්සේ ඒ ලිපියේ එන ඊළඟ කරුණු ටික සංයුක්ත කරලා ගත්තම මෙහෙම දෙයක් වැටහෙනවා.
1. වමට ප්රජාතාන්ත්රික බහු විධාත්වයක් අවශ්ය බව.
2. ඒ පිළිබඳව චාමින්දගේ පක්ෂය හා පෙසපේ සංවාද කල බව.
3. වම නැවත එකතු කල යුතු බව.
4. තමන් x (එක්ස්) "x සාමාජිකයෙක් වෙලා හිටි බව."
දැන් මෙතන පොඩි විමසුමක් කලොත් මං අර කලින් "පිචන් ඇමෙරිකන් " ලිපියේ කිව්වා වගේ , මන් රෝයල්, මං ආනන්දේ , මන් තර්ස්ටන් , මන් ගුරු කුලේ , මන් කටුබැද්දේ වගේ මන් හිටියේ එක්ස් කණ්ඩායමේ ටයිටල් එක එනවා. දැන් වම එකතු වෙනවා කියන්නේ පශ්චාත් එක්ස් දේශපාලනයේ කඩා ගත්ත ඒවා ආයි හදා ගන්නද? මොකද අවසානයේ මෙහෙම කියුමක් තිබෙනවා. - ත්රිමාණ වෙබ් අඩවියේ පලවූ විශිෂ්ට දේශපාලන විශ්ලේෂණයක් (මේකට මම එකඟයි ඒකෙ හොඳ ලිපි යනවා) මගින් අවධාරණය කර තිබු කරුණක් එනම් -"ප්රජාතාන්ත්රික අරගලයන් තුලට ඇතුල්වී ඒවා නව- ලිබරල් ධනවාදී හෙජමොනික සැකැසුමකට එරෙහි ගෝලීය ප්රති-හෙජමොනික ව්යාපාරයන් බවට පරිවර්තනය කිරීමේ උපාය මාර්ගය පිළිබඳව " අවධානය යොමු කරන බව. මං ත්රිමානේ හොයල බැලුව මේ ලිපිය. දැක්කොත් දැක්ක කෙනෙක් ලින්ක් එක දාන්න.
එතකොට හෙජෙමොනි කියන්නේ කණ්ඩායමක් මගින් කිසියම් ක්රියාවලියක් පාලනය කිරීමක් : leadership or dominance, especially by one state or social group over others. දැන් එතකොට අපිව ධනවාදී සමාජ කොටසකින් කරන සැකැස්මට එරෙහිව ඒවා ප්රති හෙජෙමොනික ව්යාපාර කිරීම. කාටවත් තේරෙනවද මේ මොකක්ද කියල. දන්නවනම් කොමෙන්ටුවක් දාන්න.
මේ දීර්ඝ ලිපියේ දෙවන කොටස පලවෙලා තිබෙනව ජනරල අප්රේල් 13 කලාපයේ. ලිපියේ මුල හරියේ x කණ්ඩායමේ ඇතිවුන ප්රශ්න හා x -men සහ x -women සමග දීප්ති කුමාර ඇති කර ගෙන තිබෙන (වෙබ් අඩවිවල රඟ දැක්වෙන) ප්රශ්නත් සාකච්චා කරන අතර පුද්ගලිකව පහර දෙනවට වඩා න්යායික සංවාදයකට එළඹෙන ලෙස කරන ඉල්ලීමක් තිබෙනවා. ඒක දැනට අපට අදාල නැති x -men ලා බේරා ගත යුතු දෙයක් නිසා ලිපියේ අගට යමු.
http://doublesession.net/indexhibitv070e/files/laclau-on-populist-reason.pdf
මෙහි සුමිත් චමින්ද මහතා කරන පැහැදිලි කිරීමට අනුව D යනු සමාජයීය ඉල්ලීම්ය. ඒවා අභ්යන්තරිකව බෙදී ඇති බව ග්රීක් අක්ෂරයක් වන තේටා
වලින් පෙන්වයි. Ts යනු පසමිතුරු බලවේගයයි. ඉල්ලීම් ඉදිරිපත්වන්නේ මෙම බලවේගයට එරෙහිවයි. ලැක්ලාව් විසින් ඉදිරිපත් කල රූප සටහන් ලිපියේ 1 සහ 2 යනුවෙන් පලවී ඇත. ඒවා පහත දැක්වේ.
තාරකාවල ඇතුලේ අංශුන් වල අසංවිධිත ගමන වගේම තමා අරගලත්. ඒවා සැලසුමකට කොතන හරි ඇති වන්නේ නැහැ. ඇති වන හේතූන් තිබෙනවා. ඇතිවුනාට පස්සේ නොයෙකුත් ක්රමවලින් එහි තීව්රතාවය වැඩි කර ගන්න පුලුවන්. උදාහරණයක් වශයෙන් යුක්රණයේ මයිඩන් වල ඇතිවුන යනුකොවිච් විරෝධී රැලි මුලදී සුළු විරෝධතාවයක් ලෙස පටන් ගත්තත් පසුව වෙනත් EU හා ඇ.එ .ජනපදයේ මුදල් ආධාර හා මීඩියා අනුග්රහයෙන් එය වැඩි කරගෙන යනුකොවිච් එලවා දැමීම. (මෙහි හරි වැරැද්ද මෙතැනදී සාකච්චා නොකෙරේ). දැන් නැවත සුමිත් චාමින්ද මහතා ඉදිරිපත් කල ලක්ලාව් ගේ පින්තුර විග්රහයට යමු. එහි D1, D2 ආදී අරගල සාම්යතා දාමයක තිබුනත් එහි තීව්රතාවයන් වෙනස්. (ප්රස්ථාරය 2 බලන්න)
ඒ හැම අරගලයක්ම මේ මුදුනට එන්නේ නැහැ. ලංකාවේ අධ්යාපන කප්පාදුවට හා %6 ක පඩි වැඩි වීම සඳහා ගිය අරගලය බලන්න. එය ශක්තිය මුලදී එකතු කර ගත්තත් මුදුනට එන්න බැරිව මිය ගියා . අනික් හැම අරගලයක්මත් එහෙමයි. එසේ නම් කල යුත්තේ චාමින්ද කියන ආකාරයේ හැම ප්රජාතන්ත්රවාදී හෝ අනිකුත් මෙකි නොකී ආකාරයේ අරගල වලට ධනපති හෝ වෙන ඕනෑම පක්ෂයක් සමග එකතුවීතිබෙන ශක්තියත් වැය කිරීමද? එසේ නැත්නම් කල යුත්තේ අසංවිධිත ආකාරයෙන් ඇතිවන අරගල තෝරා බේරා අකාලයේ අවසන් වෙන ඒවාට සාපේක්ෂ මැදිහත් වීමක් කර නිශ්චිත වාස්තවික තත්වයන් තුල ඇතිවන අරගල වලට වාමාංශය එකතුවීම නොවේද ? එහිදී දයලේක්තික වාදී ලෙස වඩාත් ඉදිරියෙන් සිටින පක්ෂයට හෝ පක්ෂ සමුහයට ගන්නා නිවැරදි ක්රියාමාර්ග තුල බාධකයෙන් අනිත් පැත්තට යාමට හැකි වෙනු ඇත.
(මම මේ ලිපියේ මුල හරියේ චාමින්ද මහතාගේ ලිපිය පතරංග ජාතකයක් ලෙස හැඳින්වුවත් මගේ පිළිතුරත් ඒ ආකාරයටම දික් වීම ගැන කණගාටුයි.)
මුලාශ්ර: 'On Populist Reason' - Ernesto Laclau
දීප්ති කුමාර ගුණරත්න මහතාගේ ලිපිය: http://3mana.com/%E0%B7%83%E0%B7%91%E0%B6%B8-%E0%B6%B8%E0%B6%9F%E0%B7%94%E0%B6%BD%E0%B7%8A-%E0%B6%9C%E0%B7%99%E0%B6%AF%E0%B6%BB%E0%B6%9A%E0%B6%B8-%E0%B6%B8%E0%B6%B1%E0%B6%B8%E0%B7%8F%E0%B7%85%E0%B7%92%E0%B6%BA/
This comment has been removed by the author.
ReplyDeleteThis comment has been removed by the author.
ReplyDeleteමෙය ත්රිමාණ වෙබ් අඩවියේ පල කළාට ස්තුතියි.
ReplyDeleteතවත් ලැබුන කොමෙන්ටුවක්:
ReplyDeleteමේ තියෙන්නෙ සුමිත් බේස් කරගන්න දීප්තිගෙ ලිපිය
http://3mana.com/%E0%B7%83%E0%B7%91%E0%B6%B8-%E0%B6%B8%E0%B6%9F%E0%B7%94%E0%B6%BD%E0%B7%8A-%E0%B6%9C%E0%B7%99%E0%B6%AF%E0%B6%BB%E0%B6%9A%E0%B6%B8-%E0%B6%B8%E0%B6%B1%E0%B6%B8%E0%B7%8F%E0%B7%85%E0%B7%92%E0%B6%BA/
මුල්ම කාරණය මේ ලිපිය පුරාවට සුමිත්ගේ ලිපිය පැහැදිලි කරගැනීමට උත්සාහ කිරීමක් මිස අජිත් සහෝදරයාගේ තර්කය මොකද්ද කියන එක පැහැදිලි නෑ. විශේෂයෙන් සුමිත්ගේ සහ දීප්තිගේ ලිපිය කියවල බැලුවොත් ඒවා එකම තර්කයක අඩු වැඩි වශයෙන් වන දිගුවක් විදිහටයි මට දැනුනේ. මෙතනදි අජිත් සහෝදරයා සුමිත්ගේ සමහර කරුණු වලට කවුන්ටර් කරන බවක් පෙනුනත් ප්රධාන තර්කයට කවුන්ටර් කිරීමක් මට අහුවෙන්නෙ නැහැ.
තාක්ෂණික වශයෙන් සමහර නිර්වචන ගැන පොඩි අවධානයක් යොමුකළානම් හොදයි වගේ මට හිතෙනවා. උදා - හෙජමොනික කියන එක, ඒකෙ නිර්වචනය විකියෙ තියෙන එකත් මම අහලා තියෙන එකත් එක වගේ.
Hegemony (UK /hɨˈɡɛməni/, US /hɨˈdʒɛməni/;[1][2][3] Greek: ἡγεμονία hēgemonía, "leadership" and "rule") is an indirect form of government, and of imperial dominance in which the hegemon (leader state) rules geopolitically subordinate states by the implied means of power, the threat of force, rather than by direct military force.[4] In Ancient Greece (8th century BCE – 6th century CE), hegemony denoted the politico–military dominance of a city-state over other city-states.[5]
සුමිත්ගේ ප්රකාශ උපුටා ගැනීම සම්බන්ධයෙනුත් එහෙමයි.
කෙහොම වුණත් මේ වගේ දෙයක් ගැන අජිත් සහෝදයරගේ උනන්දුව සහ කැපවීම අගය කරනවා. ඒ වගේම ඔහුට තියෙන භෞතික විද්යා දැනීම සමාජ විද්යාව තේරුම් කිරීමට යොදාගැනීමට වඩා දර්ශනය තේරුම් ගැනීම යොදාගත්තොත් තවත් වැඩදායක වෙයි කියලා මට පොඩි අදහසක් ආවා.
ඔබ මේ ලිප්යේ අන්තිම හරිය කියෙව්වද? සුමිත් ගේ ලිපිය පත්තර දෙකක සම්පුර්ණ පිටු දෙකක ගිය එකක්. මම මට අවශ්ය ටික විතරයි අරගත්තේ. අන්තිම හරියේ මම එය ලිව්වා ලක්ලව් ගේ ප්රමේය වැඩි දියුණු කිරීමක් කරලා තියෙනවා. භෞතික විද්යාව ඇසුරෙන්. ඔය ඒක කියෙව්වද.
Deleteඅනික ඔබ මාක්ස්වාදය හරියට කියවල නැහැ. මාක්ස් සහ එංගල්ස් දයලෙක්තිකය ගැන හදාරන කොටත් භෞතික විද්යාව හා ගණිතය සැහෙන්න හදාරලා හිටියේ.
Deleteඔබගේ හෙජෝමොනිය නිර්වචනය එකක්. නමුත් එහි තේරුමක් leadership or dominance, especially by one state or social group over others. මේ දෙකේ වැඩි වෙනසක් නැහැ.
DeleteHow did you read chaminda's article ?
DeleteSend that link .
This comment has been removed by the author.
DeleteHard copies of the paper was sent to me by someone. If you want I can post them back or ask the same person to send you the copies.
ReplyDeleteask him to send it.
ReplyDeletesorry what is your address? I did not see the comment. Apologies.
Deleteall sorted.
Delete