නෙළුම් යාය දෙවන බ්ලොග් සම්මාන උළෙල 2016 මාර්තු 26 - පසුබිම් කථාව 1
නෙළුම් යාය දෙවන බ්ලොග් සම්මාන උළෙල 2016 මාර්තු 26 - පසුබිම් කථාව 2
මුල් සම්මාන උළෙලේදී අපේ මතය වූයේ "අඩුම වශයෙන් දහ දෙනෙක්" සහභාගී වුව හොත් සම්මාන උළෙලෙ කරන බවයි. දෙවැන්නේදී එය පනහට වැඩි කෙරුවෙමු. එයට අඩුවෙන් පැමිණෙන්නේ නම් අපේ වැඩ පිළිවෙළේ කිසියම් අඩුවක් තිබියයුතුය. ෆේස්බුක් හි දවස දමා සැදූ ඉවෙන්ට් එකට 50 ට වැඩියෙන් පැමිණෙන බවට දන්වා තිබු බැවින් ප්රශ්නයක් නොවිණි.
නාලක සහ අජිත් සමග ගනුදෙනු කරන්නට ඉවාන් ට භාර කෙරුවෙමු. ඔවුන් කතා කරන මාතෘකා පිලිබඳ අවබෝධයක් ගන්නටය. දිලිනිවද සම්බන්ධ කර ගැනීමට හැකිවුණ අතර සුමිත් සියලුම බ්ලොග් සම්මාන නාම ලේඛන සැදීමේ නිරතව සිටියේය. මා ලංකාවට පැමිණි පසු අපට එකිනෙකා මුණ ගැසෙන්නට හැකි විනි. මාත් සුමිත් සහ ඉවානුත් මෙහිදී වැඩියෙන්ම මුණ ගැසුණු අතර ලංකානිව්ස්වෙබ් හි සංජිව, උපුල් නිශාන්ත හා ජයම්පති බුලත්සිංහල සම්මාන සෑදීම, සහතික මුද්රණය, සමරු පොතේ මුද්රණය ආදී වැඩ වල යෙදී සිටියහ. ඔවුන්ට අපේ ස්තූතිය හිමි වේ.
එදා දවසේ ම කරන්නට සිතා සිටි කතාව ලිවිම අවසන් කලේ මාර්තු 25දා රැයේය. මා සුමිත්ට රාත්රී 2.00 ට කතා කරන විටත් ඔහු සිටියේ අවදියෙනි. ඔහු සම්මාන ලැබෙන බ්ලොග් පිලිබඳ හැඳින්වීම් ලියමින් සිටියේය. මා එය කරන්නට සිතා සිටි මුත් ඒ සඳහා කාලවේලා නැති විනි. නිර්දේශ කල බ්ලොග් වලින් ලකුණු එකතු කිරීම හා ස්ථාන නිර්ණයට දින තුනක් පමණ ගතවීමත් එක් හේතුවකි.
මෙහිදී ආණ්ඩු පක්ෂයට සම්බන්ධ බ්ලොග් වලට තැන දෙන බවට මෙන්ම එක් අංශයක සම්මාන දිනු බ්ලොගයක් ගැන එන විවේචනයද ප්රතික්ෂේප කරන්නෙමු. හේතුව ඒවා ලැබූ ලකුණු මත තෝරාගත් බැවිනි. සමහර බ්ලොග් එනම් උදාහරණයක් වශයෙන් SUV ගුණසිංහ මහතාගේ අලුත් නුවර දේවාලය ආදිය ගැන ලියු ලිපි වර්තමානයේ මෙන්ම අනාගතයේදී කවරෙකුට හෝ පර්යේෂණ පත්රිකාවක් ලිවීමට වුවත් විස්තර සොයා ගත හැකි බ්ලොග් අඩවියක් බවට තීරණය විය. සිංහල සංස්කෘතිය හා බැඳුනු සිරිත් විරිත් ලිවිම අනාගතයේදී අනිවාර්යයෙන්ම වැදගත් වන්නේ ඒ සමහර සිරිත් කාලයත් සමග අභාවයට යා හැකි බැවිනි. එසේම ඡායාරුප සඳහා වෘත්තීය ඡායාරුප වේදීන් ගැන නොව තමන් විසින් ගත් හොඳ ඡායාරුප පල කරන බ්ලොග් අඩවිය තෝරා ගැනුනි. අනිත් සියලු තේරීම් සඳහාද ඒ හා සමාන නිර්නායකයන් භාවිතා කෙරුණි. සමහර විට කිසියම් බ්ලොගයක් තේරුණු අංශය ගැන පප්රශ්න ඇති විය හැකිය. මේවා සාකච්චා මාර්ගයෙන් ඉදිරියේදී විසඳා ගත හැකිය.
මට පෙනී ගිය කරුණක් නම් අප වාමාංශික දේශපාලන අදහස් සඳහා වන බ්ලොග් තෝරා ගන්නේ නැත යන්නට එන විවේචනයයි.
මෙහිදී මට මතක් වන්නේ සෝවියට් දේශයේ තිබු යථාර්තවාදී කලාව සඳහා සමාජවාදී යථාර්ථවාදය (socialist realism as a style of realistic art) යොදා ගැනීමේ අදහසයි. මෙයින් සිදු වුනේ සෝවියට් සමාජයේ නැති දේ උළුප්පමින් බොරු අලංකාරයක් හා අතිශයෝක්තියක් දනවන සාහිත්යයක් නිර්මාණය වීමයි. එහි හිමි වරු සාහිත්ය සංගම් වල උසස් නිලතල දරමින් පිට රටවල නිවාඩු යමින් කෙලි දෙලින් ගත කරමින් සැබෑ නිර්මාණ කරුවන්ගේ නිර්මාණ පාගා දැමුහ. නිලධාරිවාදය විවේචනය කරන නිර්මාණ පමණක් නොව දේශපාලනයක් නැති උසස් නිර්මාණ පවා ඔවුන්ගේ ඉරිසියාවේ කතුරට හසු වුනි. අනිත් කාරණය නම් වාමාංශික අදහස් සඳහා අපගේ කිසිම විවේචනයක් නැති අතර
දේශපාලන බ්ලොග් සඳහා ඒවාද නිර්දේශ කෙරුවෙමු. ඒවාට ලකුණු නොලැබීම ගැන කණගාටු නොවිය යුතුය. බොහෝ විට එවැනි අදහස් ඇත්තන් තමන්ගේ මතය පමණක් නිවැරදිය සිතීම ගැන අපට කළ හැකි දෙයක් නැත. වත්මන් රජය විවේචනය කරන ලිපි වලටද අප තැනක් දී ඇති අතර ඒවාට වෙනස් කමක්ද නොකෙරුවෙමු.
පවතින රජයට පක්ෂව ලියන ඒවා හා දේශපාලකයන් ගෙන්වා ගැනීම සඳහා විවේචන අලුත් දේවල් නොවේ. නාලක හා අජිත් සමග සංවාදයට එන්නට ගිය වර 2014-2015 උළෙලට මම සුරේඛා සමරසේන මහත්මිය (ෆේස් බුක් කිවිඳිය) පෞද්ගලිකව හමුවී ආරාධනා කලෙමි. ඇය එය ප්රතිකෙෂේප කලේ "ඔය වගේ දේශපාලකයන්ට කඩේ යන උත්සව කලින් කලට පැමිණෙනවා" යයි කියමිනි. "බොරුවට එකක් කරලා ආණ්ඩුවේ කට්ටිය ගෙනල්ල වැඩේ කරගෙන ඕගොල්ලෝ අයින් වෙයි" යන්න ඇගේ අදහස විය. මේ අදහස් මතුවීම සාධාරණය. සෑම විටම බොහෝ විට සිදුවන්නට ඇත්තේ ද එයයි. නමුත් රජයේ කිසියම් සම්බන්ධයක් අපට අවශ්ය වන්නේ බ්ලොග් හා වෙබ් අවකාශය සඳහා නීති පැනවීම් හා මර්දන ගෙන එන්නේද රජයක් මගින්ම වීමයි. නව රජයක් පත් වුවහොත් ඔවුන් සමගද සහයෝගයෙන් කටයතු කිරීමට අප කැමතිය. එංගලන්තය වැනි රටවල පොදු උත්සව දේශපාලන බලපෑමෙන් තොරව පැවැත්වේ. මෙය හොඳ දෙයකැයි අප සිතමු.
අප සෑම අයුරකම ජාතිවාදයට (සින්හල, දෙමල හෝ මුස්ලිම් වේවා) විරුද්ධ වන අතර ජාතිවාදය ඇවිස්සීමේ ලිපි පල නොකිරීමේ ප්රතිපත්තියක් ගෙන යන්නෙමු. එසේ වුවද සාධාරණ ලෙස පල කරන ඕනෑම අදහසක් සංවාදයට බඳුන් කිරීමටත් නිර්දේශ කිරීමටත් බාධක පනවා නොමැත.
විනිශ්චය මණ්ඩලයට නිර්දේශ බ්ලොග් අඩවි යැව්වේ මා පමණි. එහිදී භාවිතා කලේ BCC ක්රමය නිසා මණ්ඩලයේ සිටින්නේ කවුද යන්න දැන සිටියේ මා පමණි. එසේ කලේ විනිශ්චය මණ්ඩලයේ එකිනෙකා කතා බහ කර ලකුණු දීම වැළැක්වීමටය. සියලුම ලකුණු ලැබුනේද ඊමේල් හරහාය.
අටමාගේ හා සුමිත් ගේ මුලිකත්වයෙන් බ්ලොග් නිර්දේශ කිරීමේ ක්රියාවලියක් දැන් පටන් ගෙන තිබේ. බ්ලොග් කරුවන් කිහිප දෙනෙකුම දැන් එයට සහය දෙති. අප පටන් ගත් දෙය කුමක්ද බ්ලොග් කරුවන්ට වැටහීම ගැන ඇත්තේ නිහතමානී සතුටකි.
අපේ එක අදහසක් වූයේ දැනට තිබෙන තත්වයෙන් බ්ලොග්කරණය මදක් ඔසවා තබන්නටය. ෆේස්බුක්, ට්විටර් ආදිය හොඳ වුවත් ඒවායේ තමන්ගේ ලිවිම් බ්ලොග් ලිපි සේ පිළිවෙලට සංරක්ෂණය කල නොහැකිය. දීර්ඝ ලිපියකට හෝ කෙටිකතාවකට මෙන්ම පර්යේෂණ පත්රිකාවක්, ඉතිහාස කතාවක් ආදියට හොඳ බ්ලොග් අඩවියක් හෝ වෙබ් අඩවියකි. එසේම පුරවැසි මාධ්යකරණය ලංකාවේ අන්තිම කොනටද එළඹිය යුතුය. දැනුම ලබාදීමේ කාර්යයේදී බ්ලොග් වල බලපෑම අවතක්සේරු කල නොහැකිය. බ්ලොග් යනු ඉතාමත්ම නිදහස් මාධ්ය භාවිතාවකි. බ්ලොග්වලට කිසිවෙකුට වාරණ පැනවිය නොහැකිය. එසේම බ්ලොග් ලියන අය සොයා කරන පෞද්ගලික තර්ජන වැළැක්වීමට නම් සංවිධාන ගතවිය යුතුය. එසේම දේශපාලන බෙදීමකින් තොරව මෙය පවත්වා ගැනීමද වැදගත්ය.
එසේම අප කල්පනා කරන්නේ දැනුම ලබන ජනතාව රැවටිය නොහැකි බවය. එසේම සමාජ ජාල, බ්ලොග්, ට්විටර් ආදී මේ මොන ක්රමයකින් හෝ එකතු වී කතා කරන අය, සංවාදයට පෙළඹෙන අය ශාරීරික හානි එකිනෙකාට සිදු කර ගැනීම් වලින් තොරව ප්රශ්න විසඳා ගනු ඇති බවට මතයක් තිබේ. මේ නිගමනය සෑම විටම නිවැරදි නොවිය හැක. කෙසේ වුවද සිවිල් යුද්ධ යයි සැලකිය හැකි කැරලි තුනකට මුහුණ දී තිබෙන ශ්රී ලංකාව වැනි රටකට මෙවැනි ආස්ථානයක් ඉතා වැදගත් බව අපේ වැටහීමයි. දෙවෙනි නෙළුම් යාය උත්සවයේදී කිසියම් ප්රමාණයකට වෙනස් අදහස් ඇත්තන් එකතු වි කතා බස් කල බවට අපට වැටහීමක් තිබේ.
අපට ලැබුණු නිර්දේශ මෙන්ම අප කියවා කරන ලද බ්ලොග් ලිපි වලට නිර්දේශිත සන්ක්යාව අනුව 1, 2, 3 ආදී වශයෙන් ලකුණු දීමට තීරණය විනි. බ්ලොග් 10ක් නිර්දේශ කර ඇත්නම් හොඳම බ්ලොගයට ලකුණු 10 හිමිවේ. ලැබී තිබූ බොහෝ නිර්දේශ අනුව ජනප්රියම බ්ලොගය ට නිර්දේශ වුනේ සුරංග ලියනගේ ගේ යාං හෑල්ලය. වඩා ජනප්රිය බ්ලොගය තේරුවා නම් ඉදිරියට එන්නේ එය බව අපේ වැටහීමයි. නමුත් ලකුණු ලැබීමේදී මුලදී "අසමි දකිමි සොයමි " හා "නිදහස් සිතුවිලිත්" ඉදිරියේ තිබුනු අතර සියලු ලකුණු එකතු කිරීමේදී බස්සිගේ නවාතැන ජයග්රහණය කරන ලදී. අපි කිසියම් බ්ලොගයකට මුල් තැන දීමට මුල සිටම අදිටන් කරගෙන සිටියාය යන චෝදනාව තරයේ ප්රතික්ෂේප කරමු.
විනිශ්චය මණ්ඩලය ලෙස කටයුතු කළේ "සිව් මංසල කොලු ගැටයා" ලියන නාලක ගුණවර්ධන, චන්දිම විතාන ආරච්චි (ලංකා නිව්ස් වෙබ්), සරෝජ් පතිරණ (BBC), සුමිත් කලණසිරි (කළා හිත) හා මමය. ප්රා ජේ හෙවත් ප්රදීප් ජයතුංග හොඳම බ්ලොග් කරු තේරීමේදී පමණක් විනිශ්චය මණ්ඩලයේ කටයුතු කළේය. මේ සියලු කටයුතු ඊමේල් මගින් පමණක් සිදු විය.
කථානායක කරු ජයසුරිය, මාධ්ය නියෝජ්ය ඇමති කරු පරණවිතාන මහතුන් අපට කිසිම බලපෑමක් මොනම විධිහකින් නොකළ බව පැවසිය යුතුය. පරණවිතාන මහතා කලේ මාධ්ය කටයුත්තක් ලෙස සලකා ශාලාව හා තේ පැන් සංග්රහය සලසා දීම ය. ඔවුන් දෙදෙනාටම අපේ ස්තුතිය පල කරමු.
බ්ලොග් උළෙල අවසානයේ දෙහිවල වාඩිය නමැති ස්ථානයේ සොඳුරු හමුවක්ද පවතී අතර ලංකානිව්ස්වෙබ් හි කටයුතු කරන වෙබ් මාධ්යවේදීන් හා බ්ලොග් කරුවන් සමුහයක් එතන එකතු වී සිටියහ. රසිකලොජිස්ට්, කවදාවත් දැන හඳුනාගෙන නොසිටි චෙෆාකි, මනෝ මන්දිර, ජිවන මෙන්ම 30කට අසන්න බ්ලොග් කරුවන් සමග රැස්වී ගීත ගයමින් සුන්දර ශ්රී ලංකාවේ මුහුදු වෙරළේ සොඳුරු සන්ධ්යාවක් ගත කෙරුවෙමු. සජ්ජා, මනා හා ජිවන කන්කළු සංගීතයෙන් සබාව පිනවිය. උළෙලේ වියදම් සඳහා මට ප්රධාන සහයෝගයක් දුන්නේ ඉයන් ගේ අඩවියේ ඉයන් සහ චන්දිම විසිනි. ඉයන් එහිදී වැඩි බරක් දැරුවා පමණක් නොව සාදයේ බර පැන සඳහාද සහයක් දුනි.
අප්රේල් 18 වනදා විදානේ, සබරේ ඇනෝ (සි ජේ විදාන පතිරණ) ඇතුළු බ්ලොග් කරුවන් සමුහයක් විසින් රත්නපුරේ ගොඩකවෙල උඩරංවල විදුහලට පොටෝකොපි මැෂිමක් අලුත්වැඩියා කර දී තිබේ. අපි දෙදෙනා (ඉයන් හා මම) එදා සාදයට වෙන් කල මුදලින් ඉතිරිය වූ රුපියල් 15000 ක මුදල , මැෂිමේ අලුත්වැඩියාවේ ඉතිරි මුදල් පියවීමට වෙන් කෙරුවෙමු.
එසේම රත්නපුරේ විදුහලකට වයර් ඇද විදුලිය ලබාදීමේ දී හිඟ මුදලක්ද තිබේ. ඉයන් එයටද දායක වන අතර අවශ්ය නම් අපෙන් බජට් ඉල්ලන මහතුන්ටද ද ඉතිරි හිඟ මුදල පියවීම සඳහා දායක විය හැකිය. එසේම මේ විදුහල් දෙකෙහිම විවෘත කිරීමේ උත්සව පැවැත්වෙන අතර එහිදී ළමුන්ට ත්යාග වශයෙන් අභ්යාස පොත් දීමට කවුරුන් හෝ ඉදිරිපත් වන්නේ නම් අගේය. එසේම පැහැදිලි කල යුත්තේ මේ උළෙලට ගිය වියදම් හා ලැබුන මුල්ය ආධාර ගැන විස්තර දන්නේ ලංකානිව්ස්වෙබ් නියෝජ්ය කර්තෘ උපුල් නිශාන්ත බවයි. එහි වගකීම ඇත්තේ ඔහුට පමණි. මා එයට ඇඟිලි ගැසුවේ නැත. එසේම වෙනත් කිසිදු රටකට සම්බන්ධ කිසිම ආයතනයකින් කිසිදු මුදලක් ලැබී නැති බව පමණක් දනිමි. ඉදිරියේදී බ්ලොග් කරුවන් විසින් නෙළුම් යාය සඳහා ගිණුමක් ආරම්භ කරන්නේ නම් වඩා හොඳ බව සිතමි.
අවසාන වශයෙන් මෙම කොළඹ ගමයා ගේ වෙබ් අඩවිය නිර්දේශ පළ කිරීම සඳහා සහ උළෙල සංවිධානය කිරීම සඳහා භාවිතා කරන ලද්දේ මා නෙළුම් යාය සංස්කාරක ලෙස කටයුතු කරන බැවිනි. දෙවැනි උළෙල සාර්ථක ලෙස පැවැත්වීමට බ්ලොග් කරුවන් සමග පවතින සම්බන්ධය සහ ඔවුන් දක්වන අදහස් වැදගත් නිසා කොළඹ ගමයා ගේ බ්ලොග් අඩවිය භාවිතා කලෙමි. මෙය ප්රශනයක් ඇති කරවන්නේ "නෙලුම් යාය ඔබේ නොවේය " වශයෙන් කිසියම් චෝදනාවක්ද එල්ල වීම නිසාවෙනි. ඇත්ත වශයෙන්ම නෙලුම් යාය මා සංස්කරණය කරන වෙබ් අඩවියකි. එයත් "කොළඹ ගමයා " බ්ලොග් අඩවියත් අතර සම්බන්ධය ඇත්තේ එතන පමණය. දෙවන සම්මාන උලෙළ සඳහා කොළඹ ගමයා වෙබ් අඩවිය මෙන්ම, මාතලන් ගේ, සුමිත් කලනසිරිගේ, බස්සිගේ, දේශකයාගේ, යාන් හෑල්ලේ , කුරුටු ගෑ ගී පවුර අඩවියේ සහ වෙනත් බ්ලොග් අඩවි වල සහය ලැබිණි. මේ නිසා කොළඹ ගමයා බ්ලොග් අඩවියද එවැනි සහයක් පමණක් ඉදිරියේදී දක්වනු ඇත.
මවිසින් විශේෂයෙන් මතක් කිරීමක් නොකළ මුත් සහභාගී වූ හා ආධාර කර සියල්ලන්ටම ස්තුතියි.
එසේම මේ විස්තර ඉඅවසිමෙන් කියවූ ඔබ සැමට ස්තූතියි. ඊළඟ අවුරුද්දේ බ්ලොග් සම්මාන උළෙලට ක්රියාකාරී ලෙස සහය දක්වන ලෙසට හා එක්වන ලෙසට ඉල්ලීමක් කරමු.