Monday, 5 September 2022

සැන්ටොරීනි මුහුදු කල්දේරාව කඳු මුදුනක සිට - ග්‍රීසියේ සංචාරය 4



සැන්ටොරීනි යන නම හැදී ඇත්තේ සෙන්ට් අයිරින් යන ඉතාලියානු ශාන්තුවරියගේ නමින් බව කියැවේ. එහි මුල් ග්‍රීක් නම ස්ට්‍රොගිලි ය, ක්‍රිස්තු පූර්ව  16-17 සියවසේදී (අවුරුදු 3600 කට ඉහත) මිනෝවන් පිපිරිම නමින් හැඳින්වෙන  මහා  භුමිකම්පාවකින්  හා ඉනික්බිතිව ඇතිවූ අඩි  600 පමණ උස සුනාමියෙන් මේ දූපත හා  එහි ජනාවාස සහමුලින්ම විනාශ වී ගොස් සැන්ටොරීනි, නියා කමේනි, පලායා කමේනි, අස්ප්‍රොනිසි සහ ක්‍රිස්ටියානා නමින් දුපත් පහක් නිර්මාණය වුනි.භූමිකම්පාවේ විශාලත්වය නිසාම කිලෝමීටර 20-40 අතර විශ්කම්භයක් සහිත  ආවාටයක් ඇතිවී එය මුහුදු වතුරෙන් පිරි ගියේය. පින්තූරයේ පෙනෙන්නේ එයයි. මේ අති විශාල වතුර පිරි ආවාටය කල්දේරා නමින් හැදින්වේ. මෙය ඇත්තටම මුහුදු වතුර පිරුණු විශාල කල්දේරමකි.  මේ පෙදෙසේ  ගිනිකඳු පිපිරීම් ආරම්භ වී ඇත්තේ වසර මිලියන් දෙකකට පමණ ඉහත  සිටය.  ආවාටයේ මැද ඇති දුපතේ තවමත් නිද්‍රාශීලි  ගිනි කන්දක් පවතී. ඒ ගැන ඉදිරියේ දී ලිපියක් ලියමි.

එසේම මෙහි මුලින් ජනාවාස ඉදිකළ මිනෝවන් වරුන් සහමුලින්ම වැනසී ගොස් ඇත්තේ මේ භුමි කම්පාව නිසාය. මිනොවන් වරුන්ගේ අතීත ශ්‍රී විභූතිය හා ඔවුන්ගේ මාලිගා පිහිටි අක්‍රොටිරි හා නොසස් ජනාවාස බැලීමට අපි ගියෙමු. ඒ පිළිබඳවද ඉදිරියේදී ලියන්නට සිතා සිටිමි.  විනාශ වී ගිය  ඇට්ලන්ටිස් නගරයද මිනෝවන් වරුන්ගේ බවට විශ්වාසයක් පවතී. ඒ සඳහා සාක්ෂි ද තිබේ. ඒවාද ඉදිරියේදී සඳහන්  කරමි. 

ඉන්පසු  මෙහි පදිංචියට පැමිණි ෆිනිශියන් වරු එයට කලිස්ටි යන නම තැබුහ. ක්‍රි.පූ. 9 වන ශතවර්ෂයේ (අවුරුදු  2920 කට ප්‍රථම) එය ආක්‍රමණය කල ස්පර්ටා හි  ඩෝරියන් වරු එයට ඔවුන්ගේ සෙනෙවියා වන තෙරාස් ගේ නම තැබුහ, තවමත් මේ දූපතේ කොටසක් තේරා නමින් හැඳින්වේ. හතරවන සියවසේ කුරුස යුද්ධය සමයේ එය අත්පත් කරගත් ක්‍රිස්තියානි  යුධකාමින් එය සැන්ටා අයිරිනි නමින් හැඳින්වූයේ එනමින් පල්ලියක් පෙරිස්සා පෙදෙසේ තිබු නිසා බව කියවේ,

අප ගමන් කල නැව සැන්ටොරීනි කරා ලඟා වෙනු පහත පින්තූර වල ඇත. ඉහත කි දූපත් ද පසුබිමින් පෙනේ. 












සැන්ටොරීනි වලට පැමිණි පසු අපි නවාතැනට යාමට ටැක්සියක් ගත්තෙමු. අපව රැගෙන ගිය කුලී රථයේ රියදුරු මහතා පැවසුවේ බස් ඇත්තේ ඉතා කලාතුරකින් බැවින් අපට බොහෝ තැන්වලට යාම අපහසු බවය. එය ඇත්තකි. ඔහු භාගයක් දුර  අප රැගෙන ගොස් තිබුනත් ආපසු හරවා ගෙන පැමිණ රථයක් කුලියට ගන්නට අවවාද කොට ඒ සඳහා  අපට උදව්ද  කළේය.  ඔහු අප රැගෙන ගියේ ඉහත  පින්තූරයේ ඇති තොටුපලේ සිට කඳු මුදුනේ භාගයක් පමණ දුරය. අය කළ මුදල් කුලී රථය ගැනීමට  සඳහා නැවත ලබා දුන්නේය. අප වැනි සංචාරකයන්ගෙන් ගසා කෑමට ඔහුට හැකියාව තිබුනද ඔහු එසේ නොකළේය.  

ඉතින් මුලින්ම අප කලේ නවාතැනට ගොස් බඩු මුට්ටු තබා ස්ටව්රෝස් පල්ලිය  බලා යෑමය.  එහි මුදුනේ සිට පහල කල්දේරම හොඳින් නැරඹිය හැකිය.  පල්ලිය ඇත්තේ අපි නැවතී සිටි ෆීරා පෙදෙසේ සිට මිනිත්තු 30 පමණ එහා ඇති  OIA අයා පෙදෙසේය.
 







අපි එහි වාහනය  නතර කල විට දුටුවේ බුරුවන් මගින් කන්ද උඩට ගිය හැකි බවය. ඇත්තටම එය අසීරු නැග්මකි. මහන්සි වී සිටි අප කලේ එතන සිටි තැනැත්තා ගෙන් ඒ ගැන විමසිමයි. උන් බුරුවන් නොව කොටළුවන් (mule) බව කි ඔහු කිසියම් මුදලකට අපව  උඩට රැගෙන ගියේය. පනස් ගණන්වල සිට හැත්තෑ ගණන් දක්වා  සංචාරකයන්  ගමන් ගොස් ඇත්තේ බුරුවන් හා කොටළුවන් මතිනි.  ගමන් පටන් ගැනීමට ප්‍රථම  ඔහු තම බිරිඳට කතා කොට ඔහු විසින්ම සාදන ලද වයින් ලිකියුර් බොන්නට දුන්නේ ඇය විසින් මිදී වලින්  සාදන ලද ජෑම් වර්ගයක්ද  කෑමට දෙමිනි. 

කොටළුවන් ඉතා පහසුවෙන් ගමන් කළද එය ලෙහෙසි ගමනක් නොවන බව අපට තේරුම් ගියේ ප්‍රපාතය අයිනෙන් ගමන් කරන විට පයක් ලිස්සුවොත් අප නවතින්නේ මුහුදේ බැවිනි. හැබැයි ඊට කලින් බෙල්ල බේරා ගැනීමටද නොහැකි  වනු ඇත. නමුත් පහල ආවාටය සහිත දර්ශනය ඇති සුන්දර එකකි. මේ සමග ඇති යුටියුබ් විඩියෝවෙන් එය නැරඹීය  හැකිය.


බසල්ට් 




බොහෝ පිරිස් මේ  කන්ද නගින්නේ එහි සිට පහලට කල්දේරාව මනරම් ලෙස නරමිය හැකි නිසාම පමණක් නොවේ. බැස යන හිරුගේ චමත්කාරය  ඉතා දර්ශනීය ලෙස නැරඹිය හැකි නිසාත්ය. නැවක් හිරු දෙසට යන දර්ශනය මට පෙනුනේ ඉමක් නොපෙනෙන තෙරක් නොපෙනෙන ගමනාන්තයකට යන ලෙසකි.  

කන්ද පහලට අප පැමිණියේ කොටළුවන් මතින් නොව පයින්ය. ඒ සඳහා පැය භාගයකට වඩා ගත වුනත්  වඩා හොඳින් ආවාට දසුන් නරඹන්නට හැකිවිය. එසේම ගිනි කන්ද පිපිරුණු පසු බිහිවූ ලාවා කොටස් හා බසල්ට් පාෂාණ ද වසර 3500 කට පසුත්  එහි වේ. මා අල්ලාගෙන  සිටින බිත්තිය එවන් බසල්ට් පාෂාණ වලින් සැදුනකි. 






ආපසු කන්ද බසින් එද්දී  පල්ලියේ පූජකතුමාද අපට මුණ ගැසුණි. නැවතී අප සමග කතා බහ කල ඔහු ඔහු අපේ නිවාඩුවට ආශීර්වාදයක් දීමටද  අමතක නොකළේය. 

ප.ලි - අංක තුන යටතේ ලිවීමට නියමිත් බෙසෝ දූපත් ගමන් පසුව ලිවීමට තබා ගතිමි.   

මුල් ලිපි 


Tuesday, 30 August 2022

මිකොනොස් හි සවාරිය - ග්‍රීසියේ සංචාරය 2


මයිකොනොස්  ( මිකොනොස් ) කියන්නේ ග්‍රීක දුපතක්. විශාලත්වය වර්ග කිලෝමීටර් 85 පමණ, ජනගහනය දහදාහට මදක් වැඩියි. නමුත් සංචාරක සමයේ ඒ කියන්නේ අප්‍රේල් සිට ඔක්තෝබර් දක්වා මිලියන් තුනක් පමණ පිරෙනවා. මුලදී 1955 ට කලින් හුඟක් දුප්පත්. කේරියන්ස්, ඉයෝනියන් වරු ඒ කියන්නේ හෙලස් කියන ජාතිය (වර්තමාන ග්‍රීක ) තමා මුල් පදිංචි කරුවන්. 

මිකොනොස් කියන්නේ ඇපොල්ලෝ දෙවියාගේ මුණුපුරා කියලයි කියන්නේ. නම හැදිලා තියෙන්නේ එහෙම.

මුලදී මේ මිනිස්සු පරෙය්යෝ අල්ලාගෙන උන්ගේ බිත්තර කාල තියනව. එහම පරෙය්යින්ට බිත්තර දාන්නම උද තට්ටුවක් හදපු  ගෙවල් තවම  තියනවා.  එළුවෝ ඇති කිරීම,  සහ ධීවර කර්මාන්තය  තමා යන්තමින් තිබිල තියෙන්නේ.නමුත් මේ ආහාර  නිෂ්පාදනය මදි. එනිසා  දූපත්  වාසීන් සහ ග්‍රීක රජය තීරණය කළා සංචාරක කර්මාන්තය වැඩි දියුණු කරන්න.   ග්‍රීසියේ මුලින්ම වගේ සංචාරක කර්මාන්තය දියුණු කරන්න කැපවුණු දූපත තමා මිකොනොස්.   ඔටෝමන් අධිරාජ්‍යයට එරෙහි නිදහස් සටනේ  ඉදිරියෙන්ම සිටි දුපතක්.


සොර්බා නමැති ග්‍රීකයා පොත කියවල තියන අය නම හඳුනා ගන්න ඇති.





අග නගරය වන හෝරා වල ගෙවල් අතරින් කෙටි අඩි පාරවල් තමා වැඩියෙන්ම තියෙන්නේ. මේ හැම මාවතක්ම වගේ ඉතාම පිරිසිදුයි. රුසියානු උක්රයින යුද්ධයට කලින් රුසියානුන් මෙහි වැහි වැහැල ඉඳල තියනව. දැන් එන්නෙම නැති තරම්. නමුත් සංචාරකයන්ට හැම පහසුකමක් ම සලසල තියෙන්නේ. මේ රටේ කැනබිස් හෙවත් කංසා විකිණීම තහනම් නැහැ. ඒවා හැදෙන්නේ නැති නිසා කැලිෆෝනියාව වගේ තැන්  වලින් තමා ආනයනය කරන්නේ. (ලංකාවට ඔත්තුවක්). හැබැයි වෙනත් මත්ද්‍රව්‍ය වලට  ඇබ්බැහිවූවන් නැහැ. 


රාත්‍රියේ පටන් ගන්න සාද අලුයම වනතුරු දික්වෙන නිසා උදේට නැගිටින්නේ බොහොම ටික දෙනයි. බේකරි වගේ ඒවා උදේ 9.00 ට විතර  අරිනවා. රෑට නිදා ගන්න හිතන් කෙනෙක් නගරයෙන් පිට නවත්නක් හොයා ගන්න එක හොඳයි.






අපි ගියා කුඩා ගොවිපළක ට.  තමන්ගේම වයින් නිෂ්පාදනය කරනවා. රතු වයින් සහ සුදු වයින්.  දවල් කෑමට වයින් විදිරුවක්  ඉල්ලුවොත් එක වීදුරුවකට ගෙව්වම ඕනෑ තරම් බොන්න පුළුවන්. ඉවර වෙන කොට පුරවනවා.එළදෙන්නු දෙතුන් දෙනෙක් සහ  බූරුවන් , එළුවන් හෙම හිටිය. බූරු කිරි වලින් රූප ලාවන්‍යයට අදාල දේවල් නිෂ්පාදනය කරනවලු. සංචාරකයන්ට ඒක පෙන්වල දවල්ට සහ රෑට ග්‍රීක ක්‍රමයට කෑමක් දීම අමතර ආදායම් ඉපයීමේ මර්ගයක්.


මේ පොඩි රටේ පල්ලි අටසීයක් විතර තිබෙනවා. එකම එකක් කතෝලික පල්ලියක්. අනිත් ඔක්කොම ග්‍රීක ඔර්තොදොක්ස්. පල්ලියේ  ඩෝම් එකේ වහල රතු නම් ඒක පෞද්ගලික පුද්ගලයෙක් හදපු එකක්. නිල් නම් නාවික හමුදාවේ උසස් නිලධාරියෙක් හදපු එකක්. නාවික හමුදාවට සෑහෙන තැනක් තිබෙනවා.


නගරයේ මැද උසට රවුමට හදපු ගොඩ නැගිල්ලක්. වහලයක් නැහැ. එතැන මැදට ගිහින් මොනව හරි හයියෙන් කීවොත් කියපු එක ආපහු ඇහෙනව. දෝංකාර දෙනවා, එතන දේශපාලකයෙක් ගිහිල්ල කතා කලොත් කියපු බොරුව ආයේ ඇහෙනවලු . එතකොට තක්කාලි වරුසාවක් දේශපක්ලකයාගේ ඔළුව අමත පතිත  වෙනවලු. 

මේ දූපතේ  ටැප් වතුර ලුණු රසයි. මුහුදෙන් පිරිසිදු කරලා ගන්නේ, ඒ නිසා බෝතල් වතුර තමා බොන්න තියෙන්නේ. ලීටරයක් යුරෝ එකක් වෙනවා.  වතුරත්, එළවලු පළතුරු  සහ අනික් හැම දෙයක්මත් එන්නේ ග්‍රීසියෙන්.  එනිසා ඒ දේවල් ගණන් වැඩියි. 

කාර් අඩු නිසා ටැක්සි ගණන්. කිලෝමීටර යක දුරත් යුරෝ 30- 40 වෙනවා. හොඳ  වෙලාවට.  අපට ඇවිදලා පුරුදුයි. අනික දූපත පොඩියි. 



මෙහෙ කනත්තවල් දෙක තුනක ස්මාරක ඉතාලියානු ක්‍රමයට හදල තියෙන්නේ. විසිතුරුයි, හොඳට නඩත්තු කරනවා. 

බස් සේවයක් තියනවා පරණ වරාය නගරයේ ඉඳල ඉඳල නව වරාය නගරයට. දූපත තුල  බස් සේවය හරියට ඒ කළේ ලංකාවේ ලංගම බස් වගේ. යන එන වෙලාවල් මිනිස්සු දන්නවා. බස් එක අඳුරන අයව මගදී වුනත් ගෙන යනවා.  
ඉතාමත් වැදගත් දෙයක් තමයි ඩෙලොස් කියන දූපතට පොඩි නැවකින් යන්න පුළුවන්. ඒ මේ දූපතින් පමණයි. ඒ දූපත සහ හෙළස් කියන ග්‍රීක ජනතාව අතර සම්බන්ධය පැහැදිලි කරන්න ඕනේ නිසා වෙනම ලිපියක් ලියනවා ඉදිරියේදී.



 ජනප්‍රිය  මුහුදු බස් සේවයකුත් තියනවා. ඒ බෝට්ටු බස් පටන් ගන්නකොට ඩීසල්  එන්ජින් නිසා එන සද්දේ හරියටම ලංගම ඩීසල් බස් එකක් වගේ  තමයි. කොන්දොස්තර කෙනෙක් ඉන්නව ටිකට් කඩන්න. දූපත වටේ තියෙන පුංචි වරායවල් හා ඩොක් ස්ටේෂන් වලට ඒවායින් ගිය හැකි. වීඩියෝවේ තියෙන්නේ විශාල නැවට නගින්න  කලින් අපි පරණ නගරයෙන් අලුත් නගරයට යන විධිහ.  මෙහෙ නව වරායේ රෝමන් අබ්‍රමොවිච්  වැනි රුසියානු ඔලිගාර්ක් ලගේ යොට්  නවතා තිබුනලු. ඒවා දැන් එතනින් ඉවතට ගෙනිහින්. එලෙමෙන්ට්ස් කියන ෆාහඩ් අල් අතෙල් ගේ යොට් එක දැක්කා අපි වරායෙන් එලියට යනකොට.   




ප්‍රසිද්ධ පින්තූරයක් සැරි සැරුව මතකද බුකියේ. බැදී තඩි මිනිහෙක් කට අරන් නිදාගෙන ඉන්න විධිහට තියෙන දූපත් දෙකක් ගැන. ඒ දෙකේ පින්තුරත් මෙතැන් ඇති. මිකොනුස් වලට කිලෝමීටරයක් වගේ දුරින් තියෙන්නේ.
මිකොනුස් වල 17 වන ශත  වර්ෂයේ පිහිටවපු  ඔතොඩොක්ස් තාපසාරාමයක්  තිබෙනවා තුර්ලියානි කියල.. එහි පින්තුරත් මේ සමග ඇති. 







නගරයේ ගෙවල් වලට යන්න තියෙන පොඩි මාවත්  හරිම පිරිසිදුයි.











මෙහි තිබුණු පරණ බලකොටුවක්.



මේ සුලන් මෝලවල් දැන් වැඩ කරන්නේ නැහැ. සිහිවටන ලෙස තබාගෙන සිටිනවා. ඒ වගේම සංචාරකයන් ආකර්ශනීය වෙන තැනක් වශයෙන් නඩත්තු වෙන්ව.